Česká e-commerce scéna se může pochlubit nejrychlejším růstem v EU. Již několik let navíc platí, že jsme národem s největším počtem e-shopů na osobu a nic se na tom pravděpodobně nezmění ani v dalších letech. Kam česká e-commerce scéna směřuje?
Česko je e-shopovou velmocí s nejvyšším podílem on-line obchodů na počet obyvatel v Evropě. Některé zdroje předpokládají, že do dvou let jich bude přes 50 000 a Česko se tak stane nejrychleji rostoucím trhem v celé Evropě, což vyplývá například ze studie 2019 Global Payments Trends Reports americké banky JP Morgan. Z dat Reshoperu ale vyplývá, že z takřka 40 000 aktivních e-shopů v roce 2018 jich ale loni 4300 zaniklo. Signalizují tato data a přibližující se nástup marketplace ekonomiky a konsolidace e-shopové scény?
Organizátorka veletrhu a konference Reshoper, Eva Knirschová, nám v krátkém rozhovoru poskytla svůj pohled na vývoj české e-commerce scény v roce 2020. Co zajímavého rok 2020 přinese pro zákazníky a e-shopy?
Jaký je Váš pohled na českou e-commerce scénu v roce 2020? Jaké zásadní změny a výzvy můžeme očekávat a jaké příležitosti zde vidíte?
Myslím si, že budou růst některé další sektory. Teď jsme byli například svědky růstu Rohlíku a Košíku. Tyto segmenty by se tak mohly v budoucnu dál rozvíjet. Sama jsem zvědavá, které další segmenty v roce 2020 takto vyrostou. Určitě se budou pokořovat i další výzvy ve způsobu doručování. Další věcí je, že očekáváme nástup prvních market placů. Bude zajímavé sledovat jejich vývoj v Česku, tedy to jak se jim bude dařit a zdali se do toho e-shopaři zapojí nebo k tomu budou zatím spíše skeptičtí.
Co se týče dalšího vývoje české e-shopové scény, tak si troufám odhadovat, že se bude nadále vyvíjet v podobném tempu jako loni, kdy české e-shopy utržily přes 155 miliard euro, což je o 15 procent více než rok předtím. Myslím si, že tržby dál porostou. Můj realistický odhad pro tento rok je 175 miliard korun.
Akce je oproti jiným zajímavá také proto, že na ní vystupují především nezaujatí řečníci z praxe. Kdybyste měla vybrat 3 nejzajímavější, jací to podle vás letos jsou?
Sama jsem ty přednášky ještě neviděla, takže můžu jenom odhadovat. Osobně se ale nejvíc těším na studii, kterou zpracovával Retinos s Janem Kvasničkou. Jan bude mluvit o tom, jak se měnila vratková politika, což si myslím, že je hodně zajímavé téma. Taky jsem zvědavá na Milana Mergelevského, který bude přednášet o řízení investic nejen do marketingu pomocí prediktivní analytiky.
A nakonec si myslím, že bude skvělá ta poslední studie od Radka Hrachovce zaměřená na loajalitu zákazníků české e-commerce scény.
Jaký pociťujete zájem o konferenci a veletrh v porovnání s předchozími lety? Přeci jen jde o 3. ročník a mnohé se pravděpodobně změnilo.
Za poslední rok se na scéně vyrojilo mnoho různých akcí zaměřených na e-shopy. Cítíme, že na trhu panuje mnohem větší soutěživost o pozornost a skvělý obsah. Musíme se tak čím dál víc snažit. I přes tu konkurenci zájem o Reshoper ale neklesá. Řekla bych, že je srovnatelný s předchozími lety.
Jaká je vratková politika e-shopů a kam směřuje český e-commerce trh?
Čeští majitelé e-shopů se potkají už zítra, 30. ledna 2020 na třetím ročníku konference a veletrhu Reshoper, kde budou navazovat partnerství a sdílet know-how i vize do dalších let. Akce, kterou přivítá pražské PVA EXPO, je rozdělena na dvojici hlavních částí – konferenci a veletrh. V rámci veletrhu se mohou návštěvníci setkat s provozovateli e-shopů i firmami poskytujícími služby a technologie spojené s oborem.
https://www.instagram.com/p/B728mqKnHg_/
V rámci konference se můžeme těšit na zajímavé studie: Jak se e-shopy chovají při vratkách? Jak přistupují k loajalitě zákazník? Zajímavosti z konference pro vás naši redaktoři budou zjišťovat přímo z místa.