Za prodej her si dosud Steam od velkých i menších studií bral kolem 30 % – tedy hodně. To se však má změnit.
Ve včerejším oznámení firma klíčové změny popsala. Ve chvíli, kdy celkové zisky z prodeje hry překonají 10 milionů dolarů, získá Steam z každého prodaného kusu 25 % a po 50 milionech už jen 20 %. Pokud si však hru koupí jen „málo“ uživatelů, tedy když zisky nepřesáhnou 10 milionů dolarů celkem, zůstává podíl Steamu na současných 30 %.
Přestože se na první pohled nemusí změna jevit jako významná (jde stále o vysokou částku), je to obzvláště pro úspěšné vývojáře slušná nabídka. Zároveň jde o největší změnu za celou patnáctiletou existenci Steamu, který s financemi dosud příliš nehýbal.
Konkurence nespí: GOG, Origin i Discord jsou pro Steam hrozbou
Doba však nutným proměnám přeje. Konkurenční služby jako GOG nebo Humble Bundle, případně samostatné distribuční platformy samotných velkých vývojářských studií, které zároveň slouží jako distributoři (Origin od EA nebo UPlay Ubisoftu) sice popularitou Steam nepřekonaly a zřejmě ještě chvíli nepřekonají, slyšet o nich ovšem je.
Nelze zapomenout také na Discord, který nedávno vlastní hybridní platformu/knihovnu představil.
Steam zůstává nejpopulárnějším z vícero důvodu; zřejmě nejvýraznější je však multiplayer. Steam má nejvíce uživatelů, tedy jeho scéna pro hry více hráčů je také největší a nejplnější. Konkurencí by mohl být snad jen Blizzard a jeho Battle.net, to je však kapitola sama pro sebe.
Byla by chyba opomenout Čínu, kde dominují služby lokálního původu typu Tencent.
Pro mateřskou společnost Valve je Steam nesmírně důležitý: vydělává miliardy a to nejen samotnými prodeji her, ale také pomocí mikrotransakcí a dalších sociálních prvků. Pro udržení jeho dominance je snížení marže logickým krokem, i za cenu mírného úbytku zisků.
Ale opravdu jen mírného – stačí, aby Steam vydal další bedýnku do CS:GO a peníze z kreditních karet se jen pohrnou.
Zdroj: Steam