5 úrovní autonomního řízení. Co už automobily umí a proč si brzy nezařídíte?

Autonomní řízení je termín, který se v souvislosti s automobilovým průmyslem v posledních letech objevuje stále častěji. Jde o technologii, která ve své ideální podobě umožňuje automobilům samostatně řídit a zajistit tak bezpečnou a efektivní jízdu bez zásahu řidiče. Využívány jsou chytré systémy, senzory a prvky umělé inteligence.

Jenže není autonomní řízení jako autonomní řízení. Existují různé stupně, které definovala organizace SAE (Society of Automotive Engineers) a liší se mírou nezbytné aktivity ze strany řidiče. Nejnižším stupněm automatizace je tzv. Level 1, ve kterém automobil využívá některé automatické funkce jako je tempomat nebo asistent pro udržení jízdního pruhu, ale řidič je stále zodpovědný za řízení vozu. Na druhém konci spektra se nachází Level 5, kdy je automobil plně autonomní a řidič nemusí být vůbec přítomen v autě.

Level 0, který bývá někdy také uváděn, je stavem nulové automatizace. Vše dělá člověk a automobil nemá zabudované žádné chytré systémy.

Mezi těmito extrémy se nacházejí další stupně autonomního řízení, jako například Level 2, ve kterém automobil sám řídí plyn, brzdy a volant, ale řidič musí být stále připraven zasáhnout v případě potřeby, nebo Level 3, kdy je řidič stále přítomen v autě, ale může se v určitých situacích plně spolehnout na automatické řízení.

Obrázek: 5 úrovní autonomního řízení. Co už automobily umí a proč si brzy nezařídíte?

Senzory, kamery a radary jsou pro autonomní automobily základem. Zdroj: Pixabay

Vývoj autonomních vozidel se zrychluje a již brzy bychom mohli vidět na silnicích auta na 4. stupni autonomního řízení nebo dokonce stupni 5.

Přechod k autonomní technologii přináší řadu výhod, jako například snížení počtu dopravních nehod a zvýšení efektivity dopravy. Na druhou stranu však autonomní řízení otevírá otázky týkající se bezpečnosti a etiky. Je nutné zajistit, aby autonomní vozidla byla schopna reagovat na různé situace tak, aby minimalizovala riziko nehod a zároveň respektovala zákony a etické principy, viz např. slavný myšlenkový experiment zvaný tramvajové dilema.

Stupně autonomního řízení přehledně

Stupeň 0: Bez automatizace

Ve stupni 0 je řidič zodpovědný za všechny aspekty řízení vozidla, včetně řízení, brzdění a směrování. Vozidla v tomto stupni neposkytují žádnou automatizaci řízení. Zkrátka jako většina starších aut, která v současné době brázdí silnice.

Obrázek: 5 úrovní autonomního řízení. Co už automobily umí a proč si brzy nezařídíte?

Starší automobily spoléhají pouze na schopnosti řidiče. Foto: Unsplash

Stupeň 1: Asistence řidiči

Vozidla v tomto stupni jsou schopná samostatně řídit jednu z funkcí, jako je brzdění nebo směrování, ale řidič je stále zodpovědný za většinu práce. Například vozidlo může automaticky brzdit, když detekuje přední vozidlo před ním, ale řidič je stále zodpovědný za řízení a udržení vozidla v jízdním pruhu.

Stupeň 2: Částečná autonomie

Vozidla v tomto stupni jsou schopná samostatně řídit několik funkcí, včetně brzdění, směrování a řízení. Řidič je stále zodpovědný za sledování okolí a reakci na situace, které vozidlo nezvládne zvládnout samo. Například vozidlo může automaticky řídit, brzdit a udržovat se v jízdním pruhu na dálnici, ale řidič musí být připraven zasáhnout, pokud je to nutné. Jako Level 2-3 SAE bývají označovány např. současné vozy Tesla.

Obrázek: 5 úrovní autonomního řízení. Co už automobily umí a proč si brzy nezařídíte?

Tesla ukázala celému odvětví, že autonomní automobily nejsou nic nereálného. Foto: Unsplash

Stupeň 3: Automatizace s podmínkou

Vozidla v tomto stupni jsou schopná samostatně řídit všechny aspekty jízdy v určitých situacích a prostředích. Řidič může v některých případech přenést kontrolu nad vozidlem na automatizovaný systém a odpočívat.

V tomto stupni autonomního řízení je však řidič stále zodpovědný za sledování okolí a může být požádán o zásah v situacích, které překračují schopnosti vozidla. Například vozidlo může automaticky řídit na dálnici, ale řidič musí být připraven zasáhnout v případě nepředvídaných událostí nebo komplikací či při jízdě ve městě.

Stupeň 4: Vysoká autonomie

Vozidla v tomto stupni jsou schopná samostatně řídit všechny aspekty jízdy v širokém spektru situací a prostředí, včetně městských a venkovských oblastí. Řidič je zodpovědný pouze za určení cíle jízdy a může se plně spolehnout na automatizovaný systém řízení. Nemusí být fyzicky přítomní. Například vozidlo může automaticky řídit na dálnici i ve městě a řidič může odpočívat nebo se věnovat jiným činnostem, aniž by musel sledovat okolí. V případě např. velmi špatného počasí může dojít k odstavení vozidle a člověk může být vyzván k převzetí řízení.

Obrázek: 5 úrovní autonomního řízení. Co už automobily umí a proč si brzy nezařídíte?

Stupeň 5: Dokonalá autonomie

Vozidla v tomto stupni jsou schopná samostatně řídit všechny aspekty jízdy ve všech situacích a prostředích bez nutnosti řidiče. Jde o nejvyšší stupeň autonomního řízení a zatím neexistují žádná vozidla, která by dosáhla této úrovně.

Jaký stupeň nabízí současné automobily?

V současnosti se většina vozidel pohybuje mezi stupni 0 a 2 autonomního řízení, s některými modely, které dosahují stupně 3. Např. v USA nyní probíhají testy robotického taxi odpovídajícího stupni 4. V budoucnu se očekává, že autonomní technologie se bude dále rozšiřovat a do roku 2030 bude většina nových automobilů odpovídat stupni 4 a 5.

Řada odborníků očekává, že autonomní doprava bude jednoho dne standardem, což dává smysl. Manuální řízení může v takových případech být zpoplatněno a dokonce na některých místech typu dálnice zakázáno. K tomu však povede ještě dlouhá cesta.

Zdroje: 1, 2

Obrázek: Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Viry se maskují jako populární mobilní hry. Cílem jsou bankovní účty uživatelů Androidu
Obrázek: Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Smartphone jako konzole? Ukážeme vám, jak využít POCO F6 Pro na maximum
Obrázek: Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Už žádné sankce: OPPO a Ericsson uzavřely globální dohodu o spolupráci v oblasti 5G technologií
Obrázek: Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Sony A1: Fotoaparát, který vyfotil kulku u hlavy Donalda Trumpa
Obrázek: Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Mýtus o dedikovaných IP adresách v e-mail marketingu: Opravdu zlepšují doručitelnost?
Obrázek: Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Přijdou silné bouřky, nebo slabé přeháňky? Přesná aplikace vám to pomůže zjistit
Obrázek: Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Znásobte své finance s AI, nabádají podvodníci Čechy na Facebooku. Jak je nahlásit a ochránit ostatní?
Obrázek: Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?
Česko zasáhnou velmi silné bouřky: Jak ochránit elektroniku a spotřebiče před zničením bleskem?