Že je Tesla ztrátovou firmou, to je dobře známá informace, Elon Musk se jí ostatně netají. Investoři s ním mají hodně trpělivosti, ostatně jde o muže, který už několikrát dokázal věci považované jinými za za nemožné. Ovšem u Tesly se zdá, že narazil na limity reality.
Pravda, o Tesle jsme psali nedávno. Jenže tentokrát nejde o přehnané zprávy o eliminaci kobaltu z lithium-iontových baterií; jedná se o samotnou existenci společnosti.
SolarCity, součást Tesly, která se zaobírá sluneční energii, zmenšuje své kapacity; Tesla samotná se potýká s nuceným odchodem části pracovní síly a další zeštíhlování podniku zřejmě ještě firmu čeká.
Financial Times v článku popisují odhodlání Muska Teslu zachránit, jenže teď už to bude mít opravdu těžké.
I když Tesla přežije, bude se muset bát konkurence
Obzvláště proto, že Tesla je, stručně řečeno, pionýrem elektrovozů; zákazníkům vysvětlila, co elektrovozy jsou, proč je chtít a proč je mít a udělala z nich něco zajímavého, něco trendy. Jenže zároveň s tím nedokázala své sny přetavit v auto, které si všichni budou chtít koupit.

Automobil Tesla
Teď, když Tesla ukázala cestu, se na vlně popularity elektrovozů svezou firmy nové nebo naopak ty nejstarší, velké zavedené automobilky, které mají dostatek financí na to si dovolit trochu zariskovat: obzvlášť, když teď uvidí ve svém hazardu potenciál. BMW nebo možná Mercedes vyvstanou na mysli jako první, což je na druhou stranu pro českého zákazníka zajímavé. Německo je automobilová velmoc a je pravděpodobné, že by se k elektrovozům “ve stylu Tesly” dostal našinec velmi rychle.
Momentálně drží Teslu naživu hodnota akcií: investoři Muskovi věří a ceny tak rostou. Jenže ani sladká slova, kterými Musk slibuje zářnou budoucnost, nebudou fungovat navždy. Tesla už má jen velmi málo času na to prokázat, že dokáže vydělávat peníze.
A zda tomu tak bude se dozvíme už velmi brzy. Tento a přístí měsíc bude rozhodující, řekne světu, zda Tesla uspěla nebo zda sny Elona Muska přetvoří v realitu někdo jiný. Tesla Model 3 by měl na konci měsíce splnit po mnoha problémech plán: vozů by se mělo vyrobit tolik, kolik Musk slíbil, a přehoupnout tím neustálé ztráty ve velmi jemný zisk.

Dobíjecí stanice Tesly v USA
Jenže ani to nemusí stačit. Finanční rezervy jsou na dně, Tesla se pravidelně potýká s odlivem manažerů, média se plní zprávami o problémech se samořiditelnými systémy a nedávná restrukturalizace podniku znamenající ztrátu 3 500 pracovních míst – 9 % pracovní síly Tesly – ukazují na opravdu špatný stav firmy.
Shrnuto a podtrženo: Tesla stojí na Muskovi. A ačkoliv je Musk vizionářem začátku 21. století, je to pořád “jen” člověk, a ani on nedokáže kolabující firmu udržet na nohou do nekonečna. Během příštích pár týdnů se dozvíme, zda Tesla přežije i další roky.