Streamovací platforma Twitch se od skončení koronavirové pandemie potýká s nedostatečnou ziskovostí. Zaměstnanci společnosti se tak bojí dalšího propouštění, a dopady pociťují i samotní tvůrci či uživatelé.
O problémech s profitem nedávno informoval deník Wall Street Journal (WSJ). Twitch, který v roce 2014 odkoupila společnost Amazon za přibližně 970 milionů dolarů (bezmála 23 miliard korun), se navzdory prudkému růstu popularity nedokáže dostat z červených čísel. Samotný Amazon sice příjmy z platformy nezveřejnil, z dokumentů získaných WSJ vyplývá, že Twitch v roce 2023 vygeneroval v přepočtu přibližně 15,7 milionů korun z reklamy a 30,5 miliardy korun z obchodu. To představuje méně než 0,5 % celkových příjmů Amazonu.
Amazon Still Isn't Making Money From Twitch, Report Claimshttps://t.co/QJXUXmZVQW
— Insider Gaming (@InsiderGamingIG) July 31, 2024
Zlatá éra lockdownu je minulostí
Za propadem zisků z reklam pak podle odborníků může konec pandemie COVID-19, která donutila spoustu lidí sedět doma a bavit se pouze online, například na streamech. Této éře však podle všeho již odzvonilo, jelikož Twitch se potýká s celou řadou dalších problémů, které mu postupně podřezávají větev. Nedostatek ziskovosti totiž doplňuje potřeba snižování nákladů, investice do nástrojů správy obsahu či inovace reklamní politiky. Platformě nesvědčí ani věčné odklady vydání nových herních titulů či narůstající popularita krátkých videí na TikToku či Instagramu. Úpadek se dále projevuje také na ubývajícím počtu stávajících platících uživatelů a nedostatečném získávání těch nových.
Proti Twitchi tak působí celá řada faktorů v celém odvětví internetové zábavy. Společnost navíc utratila více než 100 milionů dolarů za exkluzivní smlouvy s předními streamery a za práva na vysílání e-sportovních akcí. Další část rozpočtu pak spolkly služby, které na platformě v průběhu roku skončily, nebo je Twitch upozadil. Týká se to například funkcí karaoke nebo watchparty. Bude-li tento trend pokračovat, sníží se podle WSJ příjmy Twitche do konce roku 2025 o dalších zhruba 250 milionů dolarů.
Twitch se krizi brání propouštěním a zdražováním
Pracovníci platformy se obávají, že společnost čeká kvůli finančním ztrátám další kolo propouštění. K významné redukci pracovních pozic přitom již letos došlo, když Twitch propustil 35 % zaměstnanců. Na tento krok doplatila například uživatelská podpora, která se v posledních měsících výrazným způsobem zhoršila. Společnost se dále pokusila situaci řešit zpětným navýšením cen předplatného v ČR, ke kterému došlo v průběhu července. Podle některých zdrojů přímo z řad zaměstnanců se z Twitche stává „zombie značka“, a jeho budoucnost je tak poměrně nejasná. A jak jste na tom vy? Preferujete raději trávit svůj volný čas sledováním dlouhých streamů, nebo vás také pohltil moderní trend kratších videí?