O sdílené ekonomice mluvíme třeba v kontextu moderních taxislužeb jako Uber nebo případně u ubytovacího portálu Airbnb. Lze ale skutečně mluvit o sdílení?
Ne. To je vlastně docela jednoduché. Airbnb se transformovalo na řetězec levných hotelových služeb, které přispívají k hypotečním krizím ve velkých městech, a taxislužby na tom nejsou o moc lépe.
Uber, Lyft a další se postupem času staly zkrátka „jen“ dalšími taxíky, jen s trochu jiným způsobem organizace a méně pravidly – takže vlastně obdobně, jako se vyprofilovalo Airbnb u hoteliérství; málokdo ho již využívá k jen dočasnému a krátkodobému pronájmu vlastního bytu.
Další položka v seznamu problémů Uberu
Se sdílenou ekonomikou tak ve skutečnosti nemají tyto služby společného nic; různé komunitní portály a kutilské servery mají k tomuto populárnímu trendu mnohem blíže.
Uber a jeho špatně placení řidiči, kteří fungují podobně jako taxikáři, ale za méně peněz a horší pracovní podmínky, se už znelíbil řadě států; jako první však neočekávaně zakročí Kalifornie, země, která celému konceptu sdílené ekonomiky dala vzniknout.
Pokud projde hlasování o novém zákonu, bude muset Uber a další definovat své řidiče jakožto zaměstnance – čímž dojde k legitimizaci služeb, ale zároveň také definitivní ztrátu iluze odlišného způsobu práce.
Uber je sama o sobě fascinující firma. Nikdy se jí nedařilo za svou desetiletou historii vydělávat, propálila už miliardy dolarů, řidiči jsou stále častěji nespokojení a špatně placení po celém světě, nicméně přesto společnost dokáže fungovat a neustále investovat další a další peníze. O problémech s legislativou ani nemluvě.
Kalifornský zákon je pro Uber potenciálně destruktivní. Na to, aby firma mohla lépe platit řidičům a zajistit i další legislativní náležitosti jako je třeba nemocenská, zkrátka nemá peníze; problémem je také to, že část řidičů by se zřejmě nenechala upsat jakožto zaměstnanci. Není jasné, zda se to týká menšiny nebo většiny, odborníci oslovení serverem Verge však předpokládají, že by pro většinu současných řidičů byl zaměstnanecký poměr výrazně výhodnější.
Uber a Lyft argumentují, že přeměna v zaměstnance by omezila jejich flexibilitu a možnost výběru různých, i vzájemně konkurenčních, taxislužeb.
Českého podnikání Uberu by se změny samozřejmě nedotkly. I u nás se služba těší slušné popularitě spolu s dalšími alternativami. V našem prostředí navíc funguje ještě poměrně inovativní Liftago, které funguje jakožto agregátor různých taxisluže, klasických i „sdílených“.
Zdroj: Verge