Chytré kamery společně s chytrým softwarem využívajícím prvky umělé inteligence rozeznají, zda jsou zákazníci se službami spokojeni. Obchody, banky či restaurace tak dokáží snadno rozeznat, zda by neměli něco změnit. Unikátní software brněnských programátorů navíc umožní společnostem dále rozvíjet umělou inteligenci vlastními silami, bez zapojení odborníka.
Spokojenost zákazníků by měla být prioritou. Podniky ale jen těžko získávají zpětnou vazbu na své služby, navíc pak v situaci, kdy je zákazník přítomen. Kombinace chytrých kamer a umělé inteligence dokáže snadno zjistit, jak zákazníci nakupují a jaké emoce při tom prožívají. Obchodníci navíc získají další užitečná data, jako je věk a pohlaví.
Systém se tak zásadně liší od nejrůznějších zpětných dotazníků a internetových recenzí. Data jsou vyhodnocována ihned v reálném čase a lze na ně obratem reagovat. Velmi snadno tak lze např. změnit rozložení obchodu.
„V ideálním případě lidé nebudou muset nikam psát svoje dojmy z prodeje a firmy nebudou muset utrácet za jejich zpětnou analýzu. Spokojenost zákazníků, stejně jako věk či pohlaví, vyhodnotí v reálném čase přímo na prodejním místě umělá inteligence,“ uvedl Michal Šotek, ředitel divize Video Solution Services společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech, a dodal: „Naši programátoři navíc vyvinuli vlastní software určený pro další rozvoj celého řešení. Takzvané strojové učení je s jeho pomocí výrazně jednodušší. Sami naši zákazníci tak dokážou umělou inteligenci ,učit‘ a přizpůsobit ji svým požadavkům.“
Jak se učí stroje?
Strojové učení v teoretické rovině probíhá poměrně jednoduchým způsobem. Sofistikovaným algoritmům jsou předkládána data, např. fotografie, která obsahují dodatečná strukturovaná data popisující jejich obsah. Takový algoritmus lze např. snadno naučit, aby rozpoznal psa od kočky, kvalitní produkt od vadného apod. Výhodou takového přístupu je přesnost a rychlost, které nemůže člověk konkurovat.
Velký důraz je kladen i na soukromí. Obraz lze v kameře Mobotix přímo vyhodnocovat a nemusí tak odcházet po síti na vzdálené servery. Data jsou navíc dále anonymizována a nejsou tak zneužitelná.
Pilotní průzkum zákaznické spokojenosti prostřednictvím chytrých kamer provedla Konica Minolta počátkem května na pražském veletrhu „Reklama polygraf obaly 2022“. Ze statistik mimo jiné vyplynulo, že během dvou dnů kamery zachytily 3 817 návštěvníků, z nichž 57 % mělo na tváři úsměv a pouze 5 % se mračilo. Pokud jde o věkové složení, nejvíce (58 %) lidí bylo mezi 18 až 29 lety, nejméně (3 %) pak starší 60 let.
„Chytré kamery dokážou rovněž zajistit plnohodnotnou vizuální kontrolu kvality v režimu 24/7. Zaměřují se přitom na detekci škrábanců, prasklin a kontaminace nebo kontrolu správného sestavení výrobku. Rozpoznají rovněž různé typy objektů na dopravníkovém pásu a dokážou je spočítat. Řešení pak lze napojit na další systémy, které v případě odhalení nesrovnalostí problém nahlásí, vadný kus vyřadí nebo zastaví výrobu,“ vysvětlil Lukáš Havlíček, Chief Technologist Industrial and Imaging Services Konica Minolta Global R&D, s tím, že řešení umožňuje zvýšení rychlosti výroby, snížení zmetkovitosti nebo vytvoření evidence v průběhu výroby, která může být použita jako podklad pro optimalizaci výrobních procesů.
Služby sledování kvality za pomoci chytrých kamer nabízí Konica Minolta od roku 2017 a doposud je poskytla již desítkám zákazníků po celé Evropě. Vhodné jsou zejména pro segmenty výroby, skladování a logistiky, kde se nabízí největší potenciál. Technologicky však nic nebrání ve využití i v dalších odvětvích, jako je retail či zdravotnictví. První jednotky instalací v oblasti sledování spokojenosti zákazníků již probíhají i v České republice.
Kamery využívají modulárního designu, díky čemuž je možné kombinovat senzory podle potřeby. Firmy tak mohou kombinovat bezpečnostní kamery s termokamerami hlídajícími riziko požáru u nabíječek baterií do elektrických vysokozdvižných vozíků. To vše v rámci jednoho těla.
Budoucnost patří automatizaci a podpoře rychlého rozhodování
V rámci celoevropského vývoje se Konica Minolta zaměřuje především na rozvoj služeb a produktů spojených s videoanalýzou, nástrojů využívající kognitivní funkce a umělé inteligence v kombinaci s digitalizačními službami. Významná je v tomto segmentu i brněnská pobočka, kde sídlí vývojové centrum společnosti.
„Vyvíjíme moderní sofistikovaná řešení, která dokážou zvýšit efektivitu a bezpečnost práce a přinášet potřebná data v reálném čase. Ta můžeme dále využít pro rozvoj komplexních služeb zaměřených na vyšší automatizaci procesů a podporu rozhodování. Věříme, že efektivní správa dat a technologií bude mít výrazný vliv na dosažení cílů v rámci ESG a že tyto produkty pomohou našim zákazníkům jak ke snížení ekologické stopy, tak k dalšímu růstu na trhu,“ uzavřel Dennis Curry, Deputy CTO, Konica Minolta Inc. Executive Director & Fellow. Director of Technology & R&D Konica Minolta Europe.
Zdroje: TZ, inSmart.cz