Český zdicí robot WLTR, vyvinutý společností Wienerberger, se už podílí na realizaci velkých infrastrukturních projektů v Česku. Po úspěšných pilotních projektech se nyní zapojí do výstavby nové opravárenské haly pro České dráhy v Chebu.
Od října 2024 budou dva roboti WLTR součástí výstavby nové tříkolejné opravárenské haly pro České dráhy. Tato hala umožní údržbu vlakových souprav bez nutnosti rozpojování jednotlivých vagónů, což přispěje k výrazné úspoře času při opravách. S dokončením projektu se počítá v roce 2026 a již nyní je podle tvůrců robota jasné, že nasazení robotů přinese výraznou změnu v rychlosti a přesnosti výstavby.
„Nasazení zdicích robotů urychluje výstavbu, ale také zvyšuje přesnost a efektivitu realizace složitých projektů. Je skvělé vidět, že tato pokročilá technologie bude využita i při stavbě servisní haly pro České dráhy, což přispěje k zajištění kvalitní údržby železniční dopravy a podpoří rozvoj naší dopravní infrastruktury,” uvedl ministr dopravy Martin Kupka při své návštěvě Wienerberger eXperience centra v Jirčanech u Prahy.
Automatizace může být odpovědí na nedostatek pracovních sil
Robotické technologie ve stavebnictví přinášejí zásadní výhody zejména v kontextu dlouhodobého nedostatku kvalifikovaných pracovních sil. Tento problém se nevyhýbá ani dopravnímu stavitelství. Robotizace je proto považována za řešení, které sníží závislost na lidské pracovní síle.
Kamil Jeřábek, generální ředitel Wienerbergeru, k tomu poznamenal: „Inovativní projekt automatického zdění může pomoci výrazně urychlit veřejné zakázky, které jsou klíčové pro ekonomiku státu. I v segmentu dopravního stavitelství přetrvává nedostatek kvalifikovaného dělnického a technického personálu, který by zdicí roboti od Wienerbergeru v rámci infrastrukturních zakázek pomohli vyřešit.“
Stavební robot WLTR má za sebou 7 staveb
Mezi pilotní stavby zdicího robota u veřejných infrastrukturních zakázek patřil první PPP projekt v České republice – výstavba dálnice D4. Zdicí robot WLTR byl využit v Letech u Písku na stavbě objektu pro správu a údržbu dálnice, kde se podílel na realizaci obvodových a vnitřních nosných stěn.
Robot zvládne postavit až 10 čtverečních metrů zdiva za hodinu, což je zhruba dvojnásobek ve srovnání s tradičními stavebními metodami. Díky své přesnosti a nepřetržitému provozu dokáže WLTR nejen urychlit výstavbu, ale také snížit množství stavebních chyb. Faktem však je, že musí při stavbě používat speciálně tvarované cihly, které dokáže dobře uchopit.
Společnost Wienerberger plánuje další rozšíření portfolia svých robotických technologií a postupně zvyšuje jejich využití i na dalších stavebních projektech.
Zdroj: TZ Wienerberger