Jak se moje první zkušenost s e-shopem Temu se stala i tou poslední? A proč už věřím odborníkům, že čínský e-shop na pozadí hraje nebezpečnou hru, kdy dělá ze zákazníků závislé gamblery?
Čínský e-shop Temu do České republiky doslova vtrhl s obřími rozpočty na reklamu. V online prostoru mu nešlo uniknout a lidé i přes varování odborníků na kybernetickou bezpečnost a mizernou kvalitu zboží neváhají na e-shopu opakovaně nakupovat levné produkty. Potvrzuje to, že Češi preferují kvantitu nad kvalitou? Možná, ale důležitější by pro ně měla být potenciální zdravotní závadnost produktů a soukromí.

Instalací aplikace od Temu se sami stáváte produktem. Vaše data, pozornost a peníze jsou v hledáčku algoritmů a jen tak vás nepustí. Foto: Freepik
Osobně jsem se z vícero důvodů této platformě dlouhou dobu vyhýbal a dnes již vím, že to bylo dobře. Nakonec jsem ale neodolal a má nedávná zkušenost dává za pravdu všem kritikům – Temu je nebezpečné a na českém trhu nemá co dělat. Na pozadí všeho je promyšlená psychologická hra využívající tzv. dark patterns, kdy sice za produkty dáte relativně málo peněz, ale zaplatíte svým soukromím a budete neustále motivováni k dalším nákupům „neodolatelnými“ nabídkami a promyšlenými nátlakovými metodami.
Sami se stanete produktem
O fenoménu Temu bylo napsáno mnohé. Naši partneři z kyberbezpečnostních firem jako ESET či Check Point před platformou opakovaně varují kvůli obchodním praktikám, čínskému původu a možnému šmírování uživatelů. Argumentem uživatelů na druhou stranu bývá, že za podobnou cenu ale produkty jinde v ČR nezískají. Sami se tak dobrovolně stávají produktem nehledě na možná rizika.
- Podivné nabídky a e-maily jsou téměř na denním pořádku.
- Mají vás přimět nakupovat blbosti. Foto: Redakce inSmart.cz
„Především v případě nákupní aplikace Temu vždy uživatele upozorňujeme, aby zvážili její používání. Mnoho lidí je přesvědčeno, že jejich data přece nikoho nebudou zajímat. Bohužel tomu tak není. Data každého z nás mohou dále sloužit například k vytváření agresivní cílené reklamy nebo ke zneužití identity, a to nejen v případě využívání konkrétně této nákupní aplikace. Temu může nicméně údaje o uživateli a o zařízení sdílet se třetími stranami, např. se svými přidruženými společnostmi, a pokud tyto přidružené společnosti sídlí v Číně, bude nakládání s daty uživatelů podléhat tamější legislativě. Nevíme, jak jsou data u těchto společností dále zpracovávaná, a nemusí s nimi být nakládáno v souladu s evropskými principy a standardy zpracování dat,“ zmínil Jakub Souček, vedoucího pražského týmu expertů společnosti ESET, kteří monitorují kyberkriminální aktivity.
Desítky manipulativních e-mailů
Můj první nákup proběhl začátkem listopadu. Produkt, který jsem sháněl, jsem nikde jinde nenašel a Google mi nabídl právě čínské Temu. Nešlo o nic drahého, obyčejné pouzdro na přenosnou elektroniku v ceně 126 Kč. A tak jsem se rozhodl, že to zkusím.
Prvním překvapením bylo, jak agresivní umí e-shop být, pokud si necháte věci v košíku a odejdete od objednávky. E-shop vás začne doslova bombardovat zprávami, které vám zašle jak do aplikace, tak do e-mailové schránky. Čekají vás desítky e-mailů ve stylu:
- „Zapomněl jste dokončit nákup?“
- „Jednejte hned!“
- „Prosím, potvrďte co nejdřív“
- „Zde od nás máte malý děkovný dar“ (Za co? Ještě jsem nenakoupil)
Po otevření e-mailů na vás zpravidla vyskočí animace jak z kasina. Blikající, pulzující, manipulativní. Po dokončení objednávky by člověk čekal, že e-shop dá konečně pokoj. Ale ne, je to jen začátek. Každý den dostanete e-mail (aplikaci jsem odinstaloval a notifikace tak nechodí) lákající na další nákupy a slevy. „Prosíme, nakupte u nás,“ žebrá Temu v každé druhé zprávě. A že to jde vypnout? Nejzranitelnější skupiny zákazníků tak bohužel pravděpodobně neučiní.
Vlastně už chápu, proč na Temu podle agentury Bloomberg nakupují nejčastěji lidé ve věku 59 let a starší. Podobně jako v případě dezinformací mají problém odolat nátlaku a manipulacím a vyrůstali mimo prostředí internetu. Takový případ ostatně mám i v rodině. Závislost na nakupování na Temu a snaha pořídit si co nejvíce věcí za co nejméně. Projevy jsou podobné závislosti na gamblingu a radost z častých „výher“ a bonusů má jasný cíl. Aby zákazník nakonec nakupoval a nakupoval. To vše je Temu. Místo plné levných produktů, které vás bude bombardovat dokud nenakoupíte. A když nakoupíte, bude chtít po vás ještě víc.
Po měsíci produkt nikde…
Nejzábavnější na tom všem je, že zboží za měsíc nedorazilo a Temu se v rámci všeho toho bombardování nabídkami muselo omluvit za problémy s termíny. Z původně avizovaných 5-10 dnů se stal měsíc. A produkt stále nemám. Mám ale plný e-mail důkazů o tom, jak podlézavě a manipulativně Temu se zákazníky komunikuje. Ukázková manipulativní hra, kterou pro vás v dalších článcích do detailu rozebereme s psychology a odborníky na kybernetickou bezpečnost. Posvítíme si také na kvalitu zaslaných produktů především z oblasti elektroniky.
Nebojím se snad, že by produkt nedorazil, o což se dost dobře může postarat Česká pošta, ani že by se mi peníze nevrátily. Ostatně, po změškání termínu mi hned přišel kupón na 100 Kč na další nákup. Nakupovat znovu ale neplánuji. Po zkušenosti s nákupem si ale ještě více uvědomuji problémy, před kterými odborníci opakovaně varují. Kvalita produktů, bezpečnost uživatelských dat, snaha o vytvoření závislosti na nakupování…
Jaké jsou vaše zkušenosti s nakupováním na Temu? A co říkáte na způsob komunikace tohoto čínského e-shopu? Budeme rádi za komentáře v diskuzi.
Zdroj: Komentář redaktora, Vyjádření odborníka společnosti ESET