Haptická odezva je nejsložitější součástí virtuální reality. Její zdokonalení povede nejen k reálnějším zážitkům, ale hlavně ke skutečně pohlcujícím alternativním světům.
Haptická odezva je v podstatě reakce na dotyky: Dnes je simulována primárně pomocí ovladačů v rukách. Ač dokážou fungovat poměrně dobře, většinou je to díky inteligentním softwarovým řešením (Half-Life: Alyx) a už méně vlivem hardwaru; byť třeba ovladače Oculusu dokáží zprostředkovat docela kvalitní zážitek.
Nicméně, ani zdaleka věrohodný a nedostatků je hodně, například to, že není možné ovládat jednotlivé prsty.
Věrnější zážitek?
Řešení existuje hodně, žádné ale zatím není široce dostupné, a pokud, tak je zkrátka příliš drahé pro naprostou většinu uživatelů, VR už tak opravdu napne peněženky běžných smrtelníků; kromě samotného headsetu za desítky tisíc je tu otázka kvalitního počítače, který se rovněž vyšplhá na další desítky tisíc korun.
Existují různé kompletní obleky, které zaručí plný haptický zážitek, stejně jako různé VR boty, rukavice nebo jiná zařízení. Běžně komerčně dostupné ale zatím není téměř nic z toho, byť experimentálně jde třeba VR boty reálně koupit (Cybershoes).
O další nový systém se zasloužili vědci z Carnegie Mellon. Wireality je zařízení připevněné k ramenům uživatele (systém připomíná popruhy k batohu). Pružnými vlákny je zařízení připevněno ke každému prstu a několik bodech na dlani a zápěstí. Vnitřek zařízení je pohyblivý, tak, aby napodoboval váhu různých objektů; uživatel tak lépe pocítí, na co ve VR sahá a kolik by to mohlo vážit.
Systém má zvládnout rozpoznat rozdíl mezi rovnými nebo zakřivenými povrchy, a mohl by zájemcům umožnit interagovat s dotykovými obrazovkami a tlačítky způsobem, které tradiční haptické systémy skrze vibrace nedokážou přenést.
Ve studii vědci popisují svůj design a nízké náklady; věří, že by při masové výrobě mohl jediný kus stát pouhých 50 dolarů, při současném kurzu něco přes 1 200 korun. Prototyp váží navíc jen 273 gramů, což je přijatelné, obzvláště při rozložení váhy na ramenou.
Není pravděpodobné, že by se Wireality dostalo v blízké době do výroby, ale nápad je to zajímavý.