Wireality: Lepší haptická odezva ve VR od vědců z Carnegie Mellon

Haptická odezva je nejsložitější součástí virtuální reality. Její zdokonalení povede nejen k reálnějším zážitkům, ale hlavně ke skutečně pohlcujícím alternativním světům.

Haptická odezva je v podstatě reakce na dotyky: Dnes je simulována primárně pomocí ovladačů v rukách. Ač dokážou fungovat poměrně dobře, většinou je to díky inteligentním softwarovým řešením (Half-Life: Alyx) a už méně vlivem hardwaru; byť třeba ovladače Oculusu dokáží zprostředkovat docela kvalitní zážitek.

Nicméně, ani zdaleka věrohodný a nedostatků je hodně, například to, že není možné ovládat jednotlivé prsty.

Věrnější zážitek?

Řešení existuje hodně, žádné ale zatím není široce dostupné, a pokud, tak je zkrátka příliš drahé pro naprostou většinu uživatelů, VR už tak opravdu napne peněženky běžných smrtelníků; kromě samotného headsetu za desítky tisíc je tu otázka kvalitního počítače, který se rovněž vyšplhá na další desítky tisíc korun.

Existují různé kompletní obleky, které zaručí plný haptický zážitek, stejně jako různé VR boty, rukavice nebo jiná zařízení. Běžně komerčně dostupné ale zatím není téměř nic z toho, byť experimentálně jde třeba VR boty reálně koupit (Cybershoes).

O další nový systém se zasloužili vědci z Carnegie Mellon. Wireality je zařízení připevněné k ramenům uživatele (systém připomíná popruhy k batohu). Pružnými vlákny je zařízení připevněno ke každému prstu a několik bodech na dlani a zápěstí. Vnitřek zařízení je pohyblivý, tak, aby napodoboval váhu různých objektů; uživatel tak lépe pocítí, na co ve VR sahá a kolik by to mohlo vážit.

Systém má zvládnout rozpoznat rozdíl mezi rovnými nebo zakřivenými povrchy, a mohl by zájemcům umožnit interagovat s dotykovými obrazovkami a tlačítky způsobem, které tradiční haptické systémy skrze vibrace nedokážou přenést.

Obrázek: Wireality: Lepší haptická odezva ve VR od vědců z Carnegie Mellon

Ve studii vědci popisují svůj design a nízké náklady; věří, že by při masové výrobě mohl jediný kus stát pouhých 50 dolarů, při současném kurzu něco přes 1 200 korun. Prototyp váží navíc jen 273 gramů, což je přijatelné, obzvláště při rozložení váhy na ramenou.

Není pravděpodobné, že by se Wireality dostalo v blízké době do výroby, ale nápad je to zajímavý.

Zdroj: Studie, Engadget

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Prototyp Starship od SpaceX konečně vzlétl, i když jen na pár sekund
Prototyp Starship od SpaceX konečně vzlétl, i když jen na pár sekund
Obrázek: Astronauti NASA jsou zpět na Zemi, vrátili se úspěšně v modulu Crew Dragon
Astronauti NASA jsou zpět na Zemi, vrátili se úspěšně v modulu Crew Dragon
Obrázek: iPhone místo platebního terminálu? Apple testuje novou funkci
iPhone místo platebního terminálu? Apple testuje novou funkci
Obrázek: Nvidia se rozhoduje, zda koupí Arm za 32 miliard dolarů
Nvidia se rozhoduje, zda koupí Arm za 32 miliard dolarů
Obrázek: Odinstalujte si z počítačů nebezpečný Flash Player, radí uživatelům Adobe. Jak na to?
Odinstalujte si z počítačů nebezpečný Flash Player, radí uživatelům Adobe. Jak na to?
Obrázek: Jak se zbavit předinstalovaných aplikací? Odinstalujte je, nebo je zakažte
Jak se zbavit předinstalovaných aplikací? Odinstalujte je, nebo je zakažte
Obrázek: Nefunguje vám internet? Vodafone má výpadek, přístup k internetu nefungoval v ČR a dalších zemích
Nefunguje vám internet? Vodafone má výpadek, přístup k internetu nefungoval v ČR a dalších zemích
Obrázek: Jak stahovat videa a hudbu z YouTube? Jde to snadno v prohlížeči, PC i na mobilu
98%
Jak stahovat videa a hudbu z YouTube? Jde to snadno v prohlížeči, PC i na mobilu
Obrázek: 50 let starý nápad konečně funguje. Vědci vynalezli křemík vyzařující světlo, fotonické čipy jsou zase o krok blíž
50 let starý nápad konečně funguje. Vědci vynalezli křemík vyzařující světlo, fotonické čipy jsou zase o krok blíž

Současná křemíková počítačová architektura má své limity; na ty už delší dobu naráží, například slavné Moorovo pravidlo už určitý čas...

Zavřít