Wireality: Lepší haptická odezva ve VR od vědců z Carnegie Mellon

Haptická odezva je nejsložitější součástí virtuální reality. Její zdokonalení povede nejen k reálnějším zážitkům, ale hlavně ke skutečně pohlcujícím alternativním světům.

Haptická odezva je v podstatě reakce na dotyky: Dnes je simulována primárně pomocí ovladačů v rukách. Ač dokážou fungovat poměrně dobře, většinou je to díky inteligentním softwarovým řešením (Half-Life: Alyx) a už méně vlivem hardwaru; byť třeba ovladače Oculusu dokáží zprostředkovat docela kvalitní zážitek.

Nicméně, ani zdaleka věrohodný a nedostatků je hodně, například to, že není možné ovládat jednotlivé prsty.

Věrnější zážitek?

Řešení existuje hodně, žádné ale zatím není široce dostupné, a pokud, tak je zkrátka příliš drahé pro naprostou většinu uživatelů, VR už tak opravdu napne peněženky běžných smrtelníků; kromě samotného headsetu za desítky tisíc je tu otázka kvalitního počítače, který se rovněž vyšplhá na další desítky tisíc korun.

Existují různé kompletní obleky, které zaručí plný haptický zážitek, stejně jako různé VR boty, rukavice nebo jiná zařízení. Běžně komerčně dostupné ale zatím není téměř nic z toho, byť experimentálně jde třeba VR boty reálně koupit (Cybershoes).

O další nový systém se zasloužili vědci z Carnegie Mellon. Wireality je zařízení připevněné k ramenům uživatele (systém připomíná popruhy k batohu). Pružnými vlákny je zařízení připevněno ke každému prstu a několik bodech na dlani a zápěstí. Vnitřek zařízení je pohyblivý, tak, aby napodoboval váhu různých objektů; uživatel tak lépe pocítí, na co ve VR sahá a kolik by to mohlo vážit.

Systém má zvládnout rozpoznat rozdíl mezi rovnými nebo zakřivenými povrchy, a mohl by zájemcům umožnit interagovat s dotykovými obrazovkami a tlačítky způsobem, které tradiční haptické systémy skrze vibrace nedokážou přenést.

Obrázek: Wireality: Lepší haptická odezva ve VR od vědců z Carnegie Mellon

Ve studii vědci popisují svůj design a nízké náklady; věří, že by při masové výrobě mohl jediný kus stát pouhých 50 dolarů, při současném kurzu něco přes 1 200 korun. Prototyp váží navíc jen 273 gramů, což je přijatelné, obzvláště při rozložení váhy na ramenou.

Není pravděpodobné, že by se Wireality dostalo v blízké době do výroby, ale nápad je to zajímavý.

Zdroj: Studie, Engadget

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Rover Perseverance už se prohání po Marsu, NASA slaví úspěch
Rover Perseverance už se prohání po Marsu, NASA slaví úspěch
Obrázek: Projekt Wolverine: Tajemná technologie Alphabetu má zesilovat vnímání konkrétních hlasů v davu
Projekt Wolverine: Tajemná technologie Alphabetu má zesilovat vnímání konkrétních hlasů v davu
Obrázek: Vakcíny proti Covidu se na Darknetu prodávají za tisíce korun, odborníci varují před jejich nákupem
Vakcíny proti Covidu se na Darknetu prodávají za tisíce korun, odborníci varují před jejich nákupem
Obrázek: SpaceX explodoval další prototyp Starship, tentokrát už zvládl i přistát
SpaceX explodoval další prototyp Starship, tentokrát už zvládl i přistát
Obrázek: Oživte fotografie svých předků: Služba je obarví a udělá z nich videa
Oživte fotografie svých předků: Služba je obarví a udělá z nich videa
Obrázek: Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? Výběr funkčních tipů
98%
Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? Výběr funkčních tipů
Obrázek: Mapa okresů: Jak zjistit hranice okresů v České republice?
Mapa okresů: Jak zjistit hranice okresů v České republice?
Obrázek: Nahrajte si online výuku i záznam porady: Jak snadno nahrávat videohovory?
Nahrajte si online výuku i záznam porady: Jak snadno nahrávat videohovory?
Obrázek: 50 let starý nápad konečně funguje. Vědci vynalezli křemík vyzařující světlo, fotonické čipy jsou zase o krok blíž
50 let starý nápad konečně funguje. Vědci vynalezli křemík vyzařující světlo, fotonické čipy jsou zase o krok blíž

Současná křemíková počítačová architektura má své limity; na ty už delší dobu naráží, například slavné Moorovo pravidlo už určitý čas...

Zavřít