Firma SkyDrive, částečně financovaná a podporovaná Toyotou, poprvé uskutečnilo veřejný, pilotovaný testovací let svého „létajícího auta“. Úspěšně.
Po letech vývoje startup vylétl s vozidlem SD-03 na testovací dráze ve městě Toyota. Toyota-shi je mimochodem město, které se díky svému dlouholetému vztahu s automobilkovou přejmenovalo právě po jejím vzoru.
Vozidlo neletělo autonomně, neboť ho pilotoval živý člověk, ale ukázalo se jako slibný, let byl úspěšný. Formálně vzato se samozřejmě nejedná o létající automobil, nýbrž o elektrický VTOL, tedy vozidlo schopné vertikálně startovat a přistávat. Tato široce definovaná skupina dopravních prostředků zahrnuje primárně experimentální vozidla, konvertoplány, případně i některá běžná letadla se schopnosti vertikálního vzletu a přistání jako je Hawker Siddeley Harrier. Naopak mezi VTOL nepatří vrtulníky, balony, vzducholodě ani rakety, které jsou samostatnými skupinami.
Do práce vzduchem
SD-03 má osm rotorů, které mu pomohou udržet se ve vzduchů i v případě poruchy motoru. Ambice firmy SkyDrive je jednouchá a velice ambiciózní: Zahájit novou éru osobní přepravy, která by se z velké části odehrávala nad silnicí – ve vzduchu. Taková myšlenky připomíná sci-fi filmy z 80. let a dříve, ale pravdou je, že jsme takové budoucnosti stále blíž a blíž.
Než se ale „létající auta“, o nichž už píšeme delší dobu, skutečně objeví v běžné dopravě, to se bude muset ještě leccos změnit, hlavně technologie a legislativa. Psali jsme o podobných pokusech třeba Uberu, Boeingu nebo Porsche; většina skončí už na papíře a zbytek nepřekoná fázi prototypů nebo experimentů. SD-03 je nadějný, ale než se VTOLy objeví v běžné přepravě, potrvá to delší dobu – pokud se tak vůbec stane. V budoucnu by taxi měla být autonomní; do rukou běžným lidem se podobné dopravní prostředky dostanou pravděpodobně až o několik let později.
SkyDrive je i v tomto případě vysoce ambiciózní. Očekává, že na první testovací lety v reálném provozu dostane povolení už do konce letošního roku a vývoj prvního dvousedadlového komerčního stroje dokonce už na rok 2023, tedy za pouhé tři roky. V Japonsku by je ovšem relativně realistické, země očekává spuštění služeb létajících taxíků právě v tomto roce.
Urbanisté a automobilky si od vozidel schopných krátkého letu slibují především uvolnění častých dopravních zácp ve velkých městských aglomeracích. Je otázkou, zda koncept může vůbec v reálu fungovat – k tomu tu ovšem máme experimenty a pokusy. Létat každý den 10 minut do práce místo 50 minut v autě, kdy dvě třetiny času jen stojíme za dalšími auty, však zní lákavě.
Zdroj: Engadget