Influenceři se zaměřují při propagaci zdravotních prostředků na emoce spíše než na vědecky ověřená fakta. Jinými slovy, místo věrohodných informací šíří strach, aby svým vrstevníkům doporučili a prodali produkty související se zdravím. Jejich marketing není prospěšný, ale nebezpečný, tvrdí nová studie australských vědců.
Influenceři jsou fenoménem sociálních sítí dnešní doby. Jsou to mladí lidé, kteří jsou úspěšní, protože cílí na stejné věkové kategorie, v jejichž očích jsou důvěryhodní a sdílí s nimi zájmy i hodnoty. Nová studie expertů ze Sydneyské univerzity však varuje před jejich silným, ale pro veřejné zdraví nebezpečným vlivem.

Influenceři v oblasti zdraví prodávají strach, nikoli ověřená fakta. Zdroj: Pixabay
Většina jejich příspěvků týkajících se zdravotních prostředků neodkazuje na vědecké důkazy a je emocionálně zabarvená. Snaží se prodat polovravdy a nezmiňuje možná rizika.
Vědci hodnotí práci většiny influencerů v oblasti zdraví jako dezinformační s propagačním záměrem, jenž slouží jejich finančním zájmům. Navíc je znepokojuje, že při propagaci zdravotních potřeb se důvěryhodně prezentují jako znalí této problematiky. Podle autorů výzkumu ale jejich vědomosti nejdou do hloubky a oni sami nemají ucelený obrázek.
„Naše výsledky naznačují, že sociální média jsou otevřeným kanálem lékařských dezinformací,“ cituje server The Guardian autory studie, jež byla publikována na webu s otevřeným přístupem JAMA Network Open.
„Velká většina příspěvků (influencerů) byla v drtivé většině zavádějící,“ upozornila hlavní autorka studie doktorka Brooke Nickelová.
Špatné rady, špatná rozhodnutí
Vědci analyzovali téměř tisícovku příspěvků influencerů na dvou sociálních sítích, týkajících se pěti kontroverzních lékařských screeningových testů. Tato videa oslovila asi 200 milionů sledujících. Mezi těmito testy bylo vyšetření celého těla magnetickou rezonancí, genetické testování, které podle influencerů odhaluje včasné příznaky 50 druhů rakoviny, krevní testy měřící hladinu testosteronu, test na anti-mulleriánský hormon (AMH), jenž zkoumá množství ženských vajíček, a test střevního mikrobiomu.

Influenceři se snaží prodávat lidem nespolehlivé zdravotní testy. Zdroj: Pixabay
„Propagují (lékařské testy) pod záminkou včasného screemingu jako způsob, jak převzít kontrolu nad vlastním zdravím. Problém je v tom, že pro většinu lidí jsou zbytečné a v některých případech je vědecká opora jejich účinnosti značně nejistá,“ dovysvětlila expertka a zmínila v této souvislosti test AMH, který má u žen měřit plodnost, lékaři ho ovšem nepovažují za spolehlivý. Může chybně udávat nízkou hodnotu, což může ženy dohnat ke zbytečným a drahým zákrokům, varuje vědkyně.
Zhoubný je i marketing namířený na muže. Někteří mají strach z nedostatku mužnosti, čehož influenceři využívají. Měřítkem mužnosti se v jejich kampaních stává testosteron, jehož hladinu ukáže právě zmíněný testosteronový test. Ten propagují marketingem: „změřte si svou mužnost“. Ti samí influenceři v dalším příspěvku propagují testosteronové doplňky „zvyšující mužnost a sexuální výkonnost“. Zdravotní rizika užívání takových doplňků nejsou dostatečně známa.
Co s tím? Jediným řešením je kontrola a ověřování faktů samotnými sociálními médii a platformami, tedy regulace. Tento problém se netýká jenom zdravotních testů, ale celého spektra otázek, kde mohou amatérské a mnohdy špatné rady ohrozit lidské zdraví a v nejhorších případech rovnou i životy.