Veřejné mínění vždy z části ovlivňovala a dosud ovlivňují média: i přes nejlepší praxi, snahu o objektivitu a pečlivý výběr důležitých témat je výklad informací osobitá a nevyhnutelně subjektivní záležitost. O to překvapivější je, jakou důvěru mají američtí zákazníci k Amazonu.
Žebříček Axios Harris Poll každoročně měří popularita 100 nejviditelnějších společností, mezi nimiž je i řada technologických. Přestože přibližná struktura žebříčku je očekávatelná, druhé místo je překvapením.
Více o podnicích a technologiích:
- Google, Microsoft, Facebook a Twitter chtějí zjednodušit přenos dat
- Amazon Petplexa: AI přeloží, co říkají domácí mazlíčci
- Opusťte na měsíc Facebook, budete se cítit lépe, říkají vědci
Sedí na něm totiž Amazon. Nejdůležitějším tématem amerických spotřebitelů má nyní být soukromí a jeho ochrana před digitálními produkty; jak tedy Amazon, firma, jejíž chytré reproduktory byly mnohokrát obviněny z toho, že poslouchají okolí i ve chvíli, kdy jsou vypnuty, může být tak vysoko?
Elita žebříčku
Amazon navíc trápí ten samý „problém obra“, který má i Google: je všude. Provozuje velké množství služeb na vertikálních i horizontálních trzích a má tak široké pole působnosti, obzvláště v USA, že by pečlivého pozorovatele nepřekvapilo ani to, kdyby si Amazon založil vlastní porodnice.
Pravda je, že v roce 2017 se nacházel dokonce na 1. místě v žebříčku, ale vzhledem k viditelnosti firmy za minulý rok šel očekávat větší propad. Pozitivní PR a marketing Amazonu však zřejmě funguje dostatečně.
Nepočítaje však tento fascinující paradox (pro nějž autor nemá žádné rozumné vysvětlení a nebude spekulovat), je však zbytek technologické části žebříčku dle očekávání. Jihokorejský Samsung na 7. místě je výrazným posunem vpřed – Samsung totiž v minulém roce neměl žádný větší skandál), Microsoft na 9. místě představuje mírný posun vpřed, který v posledních letech zcela odpovídá jeho transformaci za vedení Satyi Nadelly v moderní společnost s oblibou v open source.
Někomu se daří lépe, někomu vůbec
10. je Sony, 15. LG, obě firmy si polepšily, mírně si pohoršil Netflix na 24. místě a Apple na 32.; důvěra spotřebitelů v nakousnuté jablko mimochodem klesá vytrvale, což rovněž odpovídá krizi, v jaké se momentálně společnost nachází.
Google je až 41., IBM překvapivě až 49. a pohoršilo si o 17 pozic. Velmi špatně jsou na tom američtí operátoři, u nás rovněž působící T-Mobile (Deutsche Telekom) je 63.
Na nejhorších pozicích se umístil Uber (78.), což ovšem nepřekvapí: série problémů bezpečnostního charakteru ani narušení soukromí v minulém roce neskončila, letos ji navíc podtrhla vražda jednoho z řidičů firmy. Ještě hůře se daří Twitteru na 89. pozici, což je zřejmě výsledkem strašlivé mediální komunikace a řady kontroverzních rozhodnutí souvisejících se svobodou slova.
A konečně, řadu uzavírá Facebook. Vzhledem k hustě propíraným výslechům před americkým Kongresem je to zcela nepřekvapivá zpráva.
Mimochodem, víte, kdo je úplně poslední v celém žebříčku 100 nejviditelnějších organizací v USA? Přeci americká vláda.
Průzkum se zaměřil v prvním kole na 6 118 Američanů, ve druhém pak na 18 228. Probíhal mezi listopadem 2018 a lednem letošního roku, zaměřil se na „100 nejviditelnějších společností“.
Zdroj: Axios & Harris