Éra nabíjení telefonu powerbankou během letu se chýlí ke konci. Emirates od 1. října 2025 zakážou používání těchto zařízení na palubě svých letadel. Důvodem jsou rostoucí bezpečnostní incidenty s lithiovými bateriemi, které mohou způsobit požáry.
Dubajská společnost Emirates se pro tento krok rozhodla po důkladné bezpečnostní analýze. Cestující si sice budou moci powerbanku přinést na palubu, ale nebudou ji smět používat. Povoleno nebude nabíjení zařízení z powerbanky, ani vlastní dobíjení powerbanky ze zásuvky v letadle.
Reakce na častější incidenty a nekvalitní powerbanky
Od října budou platit jasná omezení. Cestující mohou přinést jednu powerbanku s kapacitou do 100 Wh, ale musí ji uložit do kapsy sedadla nebo do tašky pod sedadlem. Ukládání do horních schránek je zakázané.

Powerbanku můžete v letadle mít. Použít ji ale nesmíte. Jako použití se chápe i nabíjení samotné powerbanky. Foto: Unsplash
Powerbanky musí mít jasně označenou kapacitu. Do odbavených zavazadel se nesměly dávat už dříve, což platí i nadále.
„Zaznamenali jsme výrazný nárůst počtu cestujících používajících powerbanky, což vedlo k rostoucímu počtu incidentů souvisejících s lithiovými bateriemi na palubách letadel,“ vysvětlují Emirates důvody nového omezení na svém webu.
Proč mohou být powerbanky nebezpečné?
Problém tkví v lithiovo-iontových nebo lithium-polymerových bateriích. Pokud dojde k jejich poškození nebo přebití, může nastat proces tzv. tepelného řetězení. Baterie začne generovat teplo rychleji, než ho stihne uvolnit do okolí.
Výsledek? Nekontrolovatelný nárůst teploty, požár, výbuch a uvolnění toxických plynů. Zatímco telefony mají většinou velmi kvalitní baterie s různými ochranami, levné powerbanky tyto pojistky bohužel často nemají.
Aerolinka | Používání powerbank na palubě | Ukládání powerbank | Nabíjení powerbank během letu |
---|---|---|---|
Emirates | Zákaz používání během letu od 1. října 2025 | V kapse sedadla nebo pod sedadlem; zákaz uložení v horních schránkách | Zakázáno |
Singapore Airlines | Zákaz používání během letu | Pouze v příručním zavazadle, musí být pod sedadlem nebo v kapse | Zakázáno nabíjet přes USB porty letadla |
Thai Airways | Zákaz používání a nabíjení od 15. března 2025 | Pod sedadlem nebo v kapse sedadla | Zakázáno |
Air Asia | Ukládání pod sedadlem nebo v kapse; nabíjení zakázáno | Pod sedadlem nebo v kapse sedadla | Zakázáno |
Cathay Pacific | Zákaz používání a nabíjení během letu | V příručním zavazadle, pod sedačkou | Zakázáno |
Hong Kong Airlines | Zákaz používání a nabíjení | Pouze v příručním zavazadle, pod sedadlem nebo v kapse | Zakázáno |
Hong Kong Express | Zákaz používání a nabíjení během letu | V příručním zavazadle; zákaz uložení v horní schránce | Zakázáno |
EVA Air | Zákaz používání a nabíjení od 1. března 2025 | Pouze v příručním zavazadle | Zakázáno |
Lufthansa | Zákaz nabíjet přes zdroje energie v sedadle | Udržovat v dosahu a na očích | Zakázáno |
Podobná omezení jako Emirates zavedla řada aerolinek. Některé asijské aerolinky zakazují powerbanky úplně, jiné taktéž omezují jejich používání na palubě a maximální kapacitu.
Cestujícím se omezení nelíbí
Jak ukázal náš pohled do diskuzí na sociálních sítích, lidé tento bezpečnostní krok často chápou, ale kritizují nedostatečnou alternativu. Palubní USB porty jsou notoricky pomalé a nespolehlivé.
„Nabíjení telefonu z palubní zásuvky trvá klidně 20 hodin. To je absurdní,“ stěžuje si na Redditu jeden z uživatelů, který pravidelně létá s Emirates. Mnozí cestující popisují, jak se jejich telefony z palubních USB portů nabíjí tak pomalu, že se během dlouhého letu ani nedobijí na plnou kapacitu.
Jak vybrat powerbanku? Vyhněte se nákupům powerbank na Aliexpressu a Temu a pořiďte si raději nějaký model prodávaný v ČR. Ne vždy se vyplatí šetřit a kupovat modely neznámých značek bez ochran. Foto: Unsplash
Problém je v tom, že starší letadla mají USB porty s výkonem pouze 0,5 A, zatímco moderní telefony pro efektivní nabíjení potřebují 2-3 A. Některé palubní systémy jsou z dnešního pohledu navržené spíše pro udržení stávající kapacity baterie než pro skutečné nabíjení. Důvodem je i stáří některých letadel.
Řešením může být modernizace palubních systémů s výkonnějšími USB-C porty nebo bezdrátovým nabíjením. Emirates slibuje, že budou sledovat vývoj technologií a pravidla případně upraví. Zatím ale bezpečnost převažuje nad komfortem cestujících.
Pokud plánujete dlouhý let, nejlepším řešením zůstává plné nabití před odletem a využití úsporných režimů na palubě. Některá letadla nabízí i plnohodnotné zásuvky a s cestovní nabíječkou tak budete mít možnost snadno nabíjet telefon či notebook i v letadle. Na powerbanku se zkrátka spolehnout nemůžete.
Zdroj: TZ Emirates