Není žádným překvapením, že hry jako Harry Potter: Wizards Unite či Pokémon Go sledují polohu hráčů. Potřebují to totiž v průběhu hry ke svému fungování. Zdá se však, že svým tvůrcům odesílají data o poloze i ve chvílích, kdy uživatelé hru vůbec nehrají.
Je alarmující, jak velké je množství informací dostupné tvůrcům zmíněných her, společnosti Niantic. Ukázalo se, že Niantic při hraní hry Harry Potter ukládá v průměru 3 záznamy o poloze uživatele za minutu. To je nejen dvojnásobek oproti Pokémon Go, ale ukazuje se, že data pochází i z momentů, kdy lidé hru zrovna ani nehráli.
U Wizards Unite sdílíte svou polohu 3x za minutu, všechnu historii si tvůrci hry zaznamenávají
Jak to kolegové ze serveru Kotaku zjistili? Požádali aktivní hráče z Evropy, aby využili své právo a vyžádali si data, které o nich společnost na svých serverech ukládá. Ty následně poskytli novinářům, kteří je dále analyzovali. Díky GDPR tak dostali do rukou překvapivý důkaz o tom, jak vypadají konkrétní zaznamenaná data o poloze.
Při hraní Harry Potter: Wizards Unite hráči sdílejí svou polohu se servery Nianticu přibližně 3× za minutu. Pro jednoho z hráčů měl Niantic k dispozici data pro prakticky každou hodinu dne, tedy i pro momenty, kdy zrovna nehrál či spal.
Když na chování aplikace novináři vývojáře z Nianticu upozornili, společnost se bránila s tím, že neustálý sběr dat je jen chybou v dané verzi Androidu. Nyní už je prý vše opraveno a uživatelé sdílejí jen ty informace, které odsouhlasili v rámci právních podmínek. Pokud však aplikaci necháváte běžet na pozadí, sdílíte tak s tvůrci data o prakticky každém svém kroku.
V Nianticu již mají dostatek dat na to, aby dokázali analyzovat a vyhodnocovat vzorce chování jednotlivých uživatelů. Tvůrci se tak dostali k hodnotným informacím, které mohou dále využít pro svůj byznys. Nezáleží pak, zda se zde bavíme o jejich prodeji či využití pro další projekty.
Náš pohyb sledují všichni: Facebook, Google i Twitter
Niantic samozřejmě není jediný, mnohem více dat o vašem pohybu má vyhledávací gigant Google, přičemž bez poskvrny bude z velkých hráčů jen málokdo. Např. Twitter v květnu 2019 zmínil, že omylem sbíral data o poloze iOS zařízení využívajících jeho aplikaci.
Sledování pohybu ve virtuálním světě je pak naprosto běžná praxe pro všechny zmíněné. Kupříkladu Facebook sleduje pohyb uživatelů na všech stránkách, kde se nachází „like“ tlačítka a další prvky, což dnes znamená naprostou většinu webů.
Zdroj: Kotaku