Společnost Niantic, která stojí za vývojem celé řady mobilních her využívajících rozšířenou realitu, hodlá propustit 230 zaměstnanců, čímž sníží svůj výkon zhruba o čtvrtinu. Ukončí také provoz studia v Los Angeles a zruší práce na dvou titulech z letošního roku.
V roce 2016 způsobila mobilní hra Pokémon Go malou videoherní revoluci. Uživatelé telefonů měli možnost vyzkoušet si funkce tzv. rozšířené reality (AR). Ta v sobě snoubí 3D vizualizaci různých objektů do prostředí skutečného světa skrze mobilní fotoaparát. Úspěch Pokémon Go byl skutečně značný, a téměř každý fanda těchto japonských příšerek si chtěl hraní vyzkoušet na vlastní kůži. Počet stažených kopií hry lámal rekordy ve všech mobilních obchodech, a bylo jasné, že vlna popularity jen tak neskončí.
Niantic čekají personální i projektové změny
Nyní, v roce 2023, však analýzy hovoří jinak. O budoucnosti společnosti Niantic, která Pokémon Go i další podobné tituly vyvinula, promluvil výkonný ředitel firmy John Hanke. Ten zveřejnil na webu společnosti e-mail, který rozeslal všem zaměstnancům Nianticu. Ze zprávy vyplývá, že Hanke chce studio připravit na novou budoucnost, což s sebou pochopitelně nese i významné změny. Jednou z nich je pak propuštění 230 zaměstnanců společnosti. Personální reorganizaci Hanke vysvětluje snahou zaměřit se spíše na tzv. first party tituly, tedy hry, které by nevyužívaly licence velkých značek typu Pokémon, Marvel či Harry Potter.
V důsledku toho pak Niantic ukončí také činnost pobočky v americkém Los Angeles, aby se podařilo snížit celkové náklady společnosti. Poslední významnou novinkou pak bude zrušení dvou titulů. Jedním z nich je již vydaná hra NBA All-World, druhým pak chystaná novinka Marvel: World of Heroes.
Poslední léta provozu studia příliš nepřály
Hanke ve své zprávě přiznává, že se Niantic nechal unést razantním nárůstem příjmů, který společnost zaznamenala zejména v průběhu pandemie covidu, kdy došlo také k významnému rozvoji samotné firmy. Jakmile však začalo docházet k postupnému rozvolňování proticovidových opatření, bylo jasné, že bude nutné na situaci adekvátně reagovat. Niantic se tak postupně vrátil do stavu před epidemií koronaviru, a nové herní projekty nepřinášely dostatek příjmů, na které byla společnost během lockdownu zvyklá.
Na osud Nianticu může mít podle jeho ředitele vliv také současná ekonomická situace na trhu, která je nepříznivá pro celou řadu odvětví průmyslu i služeb. Společnost se tak bude i nadále snažit držet se svého prvního velkého titulu, tedy právě hře Pokémon Go, a současně také pracovat na zvýšení příjmů z dalších her, které studio aktuálně nabízí (např. Pikmin Bloom či Periodt). Niantic se pak podle současného stanoviska nehodlá vzdát svých plánů na inkorporaci rozšířené reality do svých projektů.
Již nyní pak najdeme v herních produktech studia tzv. AR reklamy, které jsou dalším možným průnikem skutečné i virtuální reality. Za jejich shlédnutí pak hráči dostávají různé kosmetické doplňky do her či jiné digitální odměny. V budoucnu se pak možná dočkáme dalších nástrojů, kterými se Niantic pokusí odvrátit negativní dopad posledních několika měsíců.