Představa toho, že běžnou automobilovou dopravu nahradí malá osobní letadla a vznášedla, již nemusí být na hony vzdálená realitě. Přesvědčit se nás o tom snaží například eVTOL Helix od společnosti Pivotal, jehož předobjednávky byly nedávno spuštěny.
Zvládnutí technologie elektrických letadel s kolmým startem a přistáním (eVTOL) je cílem celé řady společností věnujících se inovaci v oblasti osobní i nákladní letecké přepravy. Pokud už se pak takové zařízení na trhu objeví, je pro možnost jeho pilotování nutné získat licenci podmíněnou nespočtem hodin strávených výcvikem. Tomu se snaží předejít společnost Pivotal, která na americký trh přináší vlastní eVTOL s názvem Helix.
Osobní letoun dostupný (téměř) pro každého
Oznámení o zahájení prodeje letadla přišlo v souvislosti s eventem CES 2024, o jehož zásadních tématech jsme již psali v samostatném článku. K představení zařízení došlo již loni v říjnu, kdy se také tehdejší výrobce stroje Helix přejmenoval z původního názvu Opener na stávající Pivotal. Ke spuštění předběžných objednávek se pak společnost odhodlala až letos. Nejde však o první eVTOL, který firma představila veřejnosti – oproti modelu BlackFly, který byl vyvíjen ještě pod značkou Opener, je však zařízení Helix mnohem lépe uzpůsobeno pro sériovou výrobu.
Pivotal Helix je po vzoru videoherních ovladačů řízen dvojicí joysticků a systémem fly-by-wire. Jeho řízení je tedy poměrně jednoduché a optimalizované i pro méně zkušené letce. S prázdnou hmotností pod 350 kg se navíc Helix kvalifikuje jako ultralehké letadlo, což znamená, že americká federální letecká správa FAA nevyžaduje pro jeho pilotování certifikaci pilota. Namísto stovek hodin letového výcviku by pak mělo pro řízení stroje stačit zhruba dvoutýdenní úvodní školení v sídle společnosti Pivotal, které je součástí pořizovací ceny letadla. Ta aktuálně začíná na částce 190 000 dolarů (bezmála 4,3 milionu korun), což je rozhodně více než za klasický osobní automobil, v kategorii letadel jde však o poměrně nízkou sumu. Pro pořízení pak stačí složit nevratný poplatek ve výši 250 dolarů na přihlášku do pořadníku, kdy zákazník získá předpokládané datum výroby, a v případě přetrvávajícího zájmu je nutné zaplatit zálohu 50 000 dolarů, tedy zhruba čtvrtinu celkové ceny. Další požadavky na pilota pak zahrnují dosažení věku 18 let, maximální váhu 220 kilogramů a výšku do 180 centimetrů.
The wait is over! After months of anticipation, #Helix, Pivotal's first production #eVTOL, is ready for order. Make Helix your dream ride with custom exterior upgrades, integrated radio, transportation packages, and more. Secure your #aircraft today: https://t.co/SMybgr0Asi pic.twitter.com/kDhELJn6bk
— Pivotal (@pivotalaero1) January 9, 2024
Konstrukce je jednoduchá, nechybí ale řada bezpečnostních prvků
Přednostmi letounu by měla být poměrně jednoduchá konstrukce a nižší hmotnost, které umožní také tichý chod stroje během letu. Také samotné ovládání není nijak složité – integrované uživatelské rozhraní poskytuje pilotovi základní údaje o výšce, poloze, rychlosti či době doletu. Nebude chybět ani možnost propojení s mobilní aplikací, kde lze veškeré informace o letu sledovat a sdílet. Díky tomu, že však jde o ultralehký letoun, platí pro provoz Helixu určitá omezení. Piloti budou například muset létat pouze ve dne a ve vzdušném prostoru třídy G, tedy daleko od přetíženého vzdušného prostoru, například poblíž letišť. Další limity pak představují doba doletu či maximální cestovní rychlost 55 uzlů, tedy zhruba 102 km/h.
Vzhledem k tomu, že letoun eVTOL je určen pro nezkušené letce, společnost Pivotal se postarala o to, aby byl vybaven bezpečnostními prvky. V případě potřeby může například přistát na vodě a k letu a přistání je kromě dalších systémů odolných proti poruchám zapotřebí pouze šest z osmi rotorů. Další vrstvy ochrany přidává přistávací kamera, světelný maják a balistický padák pro celé letadlo.
Pivotal Helix by měl sloužit především pro osobní a rekreační použití, je ale možné, že se jeho uplatnění do budoucna dále rozvine. Zařízení pak lze zakoupit a užívat pouze v rámci USA, další rozšíření se v současné době neplánuje. Vše bude záležet na tom, jak se bude modelu dařit ve fázi předprodejů a následném plošném rozšíření mezi uživatele.