Osobní letadlo místo automobilu? Projekt Pivotal Helix má slušně našlápnuto

Představa toho, že běžnou automobilovou dopravu nahradí malá osobní letadla a vznášedla, již nemusí být na hony vzdálená realitě. Přesvědčit se nás o tom snaží například eVTOL Helix od společnosti Pivotal, jehož předobjednávky byly nedávno spuštěny.

Zvládnutí technologie elektrických letadel s kolmým startem a přistáním (eVTOL) je cílem celé řady společností věnujících se inovaci v oblasti osobní i nákladní letecké přepravy. Pokud už se pak takové zařízení na trhu objeví, je pro možnost jeho pilotování nutné získat licenci podmíněnou nespočtem hodin strávených výcvikem. Tomu se snaží předejít společnost Pivotal, která na americký trh přináší vlastní eVTOL s názvem Helix.

Osobní letoun dostupný (téměř) pro každého

Oznámení o zahájení prodeje letadla přišlo v souvislosti s eventem CES 2024, o jehož zásadních tématech jsme již psali v samostatném článku. K představení zařízení došlo již loni v říjnu, kdy se také tehdejší výrobce stroje Helix přejmenoval z původního názvu Opener na stávající Pivotal. Ke spuštění předběžných objednávek se pak společnost odhodlala až letos. Nejde však o první eVTOL, který firma představila veřejnosti – oproti modelu BlackFly, který byl vyvíjen ještě pod značkou Opener, je však zařízení Helix mnohem lépe uzpůsobeno pro sériovou výrobu.

Obrázek: Osobní letadlo místo automobilu? Projekt Pivotal Helix má slušně našlápnuto

Pro pilotování osobního letadla Pivotal Helix nebude zapotřebí licence. Zdroj: Se souhlasem Pivotal

Pivotal Helix je po vzoru videoherních ovladačů řízen dvojicí joysticků a systémem fly-by-wire. Jeho řízení je tedy poměrně jednoduché a optimalizované i pro méně zkušené letce. S prázdnou hmotností pod 350 kg se navíc Helix kvalifikuje jako ultralehké letadlo, což znamená, že americká federální letecká správa FAA nevyžaduje pro jeho pilotování certifikaci pilota. Namísto stovek hodin letového výcviku by pak mělo pro řízení stroje stačit zhruba dvoutýdenní úvodní školení v sídle společnosti Pivotal, které je součástí pořizovací ceny letadla. Ta aktuálně začíná na částce 190 000 dolarů (bezmála 4,3 milionu korun), což je rozhodně více než za klasický osobní automobil, v kategorii letadel jde však o poměrně nízkou sumu. Pro pořízení pak stačí složit nevratný poplatek ve výši 250 dolarů na přihlášku do pořadníku, kdy zákazník získá předpokládané datum výroby, a v případě přetrvávajícího zájmu je nutné zaplatit zálohu 50 000 dolarů, tedy zhruba čtvrtinu celkové ceny. Další požadavky na pilota pak zahrnují dosažení věku 18 let, maximální váhu 220 kilogramů a výšku do 180 centimetrů.

Konstrukce je jednoduchá, nechybí ale řada bezpečnostních prvků

Přednostmi letounu by měla být poměrně jednoduchá konstrukce a nižší hmotnost, které umožní také tichý chod stroje během letu. Také samotné ovládání není nijak složité – integrované uživatelské rozhraní poskytuje pilotovi základní údaje o výšce, poloze, rychlosti či době doletu. Nebude chybět ani možnost propojení s mobilní aplikací, kde lze veškeré informace o letu sledovat a sdílet. Díky tomu, že však jde o ultralehký letoun, platí pro provoz Helixu určitá omezení. Piloti budou například muset létat pouze ve dne a ve vzdušném prostoru třídy G, tedy daleko od přetíženého vzdušného prostoru, například poblíž letišť. Další limity pak představují doba doletu či maximální cestovní rychlost 55 uzlů, tedy zhruba 102 km/h.

Vzhledem k tomu, že letoun eVTOL je určen pro nezkušené letce, společnost Pivotal se postarala o to, aby byl vybaven bezpečnostními prvky. V případě potřeby může například přistát na vodě a k letu a přistání je kromě dalších systémů odolných proti poruchám zapotřebí pouze šest z osmi rotorů. Další vrstvy ochrany přidává přistávací kamera, světelný maják a balistický padák pro celé letadlo.

Obrázek: Osobní letadlo místo automobilu? Projekt Pivotal Helix má slušně našlápnuto

Dokáže eVTOL Helix přesunout osobní dopravu ze země do vzduchu? Zdroj: Se souhlasem Pivotal

Pivotal Helix by měl sloužit především pro osobní a rekreační použití, je ale možné, že se jeho uplatnění do budoucna dále rozvine. Zařízení pak lze zakoupit a užívat pouze v rámci USA, další rozšíření se v současné době neplánuje. Vše bude záležet na tom, jak se bude modelu dařit ve fázi předprodejů a následném plošném rozšíření mezi uživatele.

Zdroje: 1, 2, 3

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Honor Magic 6 Pro dostal první aktualizaci. Aktivovala AI funkci Magic Portal
Honor Magic 6 Pro dostal první aktualizaci. Aktivovala AI funkci Magic Portal
Obrázek: Jako robíci z Červeného trpaslíka: Chytrá AI lampička od Xiaomi sleduje vaše ruce a chová se jako mazlíček
Jako robíci z Červeného trpaslíka: Chytrá AI lampička od Xiaomi sleduje vaše ruce a chová se jako mazlíček
Obrázek: Doogee má s Českem velké plány. Na MWC 2024 představilo skládací FLIP X a chytrý prsten
Doogee má s Českem velké plány. Na MWC 2024 představilo skládací FLIP X a chytrý prsten
Obrázek: GPU vs. CPU: O kolik akcelerace AI na GPU urychlí práci ve Photoshopu? Změřili jsme rozdíl s NVIDIA RTX 4070
GPU vs. CPU: O kolik akcelerace AI na GPU urychlí práci ve Photoshopu? Změřili jsme rozdíl s NVIDIA RTX 4070
Obrázek: Jak koupit Bitcoin v ČR? Návod na bezpečný nákup kryptoměn v roce 2024
Jak koupit Bitcoin v ČR? Návod na bezpečný nákup kryptoměn v roce 2024
Obrázek: Jak rychle nabijete chytrý telefon? Nabíjení Redmi Note 13 Pro+ je rychlejší než vaše ranní káva
Jak rychle nabijete chytrý telefon? Nabíjení Redmi Note 13 Pro+ je rychlejší než vaše ranní káva
Obrázek: Občanka v mobilu od A do Z: Jak nainstalovat a zprovoznit eDoklady?
Občanka v mobilu od A do Z: Jak nainstalovat a zprovoznit eDoklady?
Obrázek: 5 způsobů, jak zjistit zapomenuté heslo K WiFi. Snadno v PC i na mobilu
5 způsobů, jak zjistit zapomenuté heslo K WiFi. Snadno v PC i na mobilu