Už je tomu mnoho let, co technologie smíšené, rozšířené a virtuální reality slibují hotovou revoluci v zábavě, práci a každodenním životě. Realita je ale jako obvykle složitější, a prozatím je nutné smířit se s tím, že veškeré VR technologie budou mít spíše okrajové možnosti využití.
S VR headsety zábava he. PSVR, Oculus Quest či rozličné dražší modely VR „helem“ si své fanoušky našly, a vskutku na ně existují některé velmi fascinující aplikace, ať už na podporu spolupráce nebo ve formě videoher.
Mnoho vizí, málo reality
Jenže všechny aplikace jsou viditelně stále primárně experimentální. Výtečné a pokrokové hry jako BONEWORKS nebo dodnes nepřekonaný Half-Life: Alyx ukazují potenciál, které VR hry mají. Méně vyladěné, ale přesto nesmírně zábavné kousky jako tvrdě modovatelný Skyrim VR, koncepčně vynikají SUPERHOT VR a místy komický Thief Simulator VR ukazují, jakým dalším směrem se dá ve virtuálním prostředí vydat. Anebo komerčně nesmírně úspěšný, český Beat Saber.
Střílečky jako Zero Caliber umí na první dobrou ohromit, a když poté v multiplayeru netrefíte ránu, protože jste si mezitím unavily lokty při ležení na zemi a míření, pochopíte, proč je to tak výtečný a lákavý koncept.
Jenže stejně jako všechny podobné technologie, tohle potřebuje čas. Kromě cenových omezení limituje VR také bezpečnost a praktičnost – mít dostatečně velkou místnost pro ideální svobodu pohybu je pro normální domácnost nedosažitelné, a různá zařízení umožňující pohyb na místě dosahují cenovek pro běžného zákazníka nerealistických, alespoň prozatím.
Na krátkou zábavu je to dobré, ale pro dlouhodobé použití je VR stále nepříliš vhodné. Ono se totiž také pronese, obzvlášť bezdrátové headsety jsou těžké, začnou rychle topit a na hlavě tlačit; i pokud nemáte problém s motion sickness, dlouho stroj na hlavě mít zprvu nezvládnete, a i po zvyknutí si nejde o zrovna příjemnou záležitost. Velká studia také notoricky nerada riskují, a indie vývojáří se do VR pouští jen vzácně.
Potenciál nerovná se užitku
A u práce? Tam je rozšířená realita zatím spíš zklamáním, a nejde jen o konzervativnost podniků. AR třeba v brýlích má svoje využití, ale např. standardní modelování na PC ve spolupráci s 3D tiskem nabízí natolik dobré výsledky, že se AR zkrátka těžko uchycuje. V architektuře, městském plánování, stavebnictví a podobně jde o velmi perspektivní záležitost, ale že byste chodili v kanceláři s chytrými brýlemi, na kterých se vám budou promítat výroční finanční zprávy, na to zatím spíš zapomeňte.
V budoucnu možná, ale opět – spousta vývojářů, podniků i novinářů poněkud přecenila, jak dlouho trvá zdokonalit technologii ke každodennímu využití.
S klidem lze říct, že VR a AR teď potřebuje to, co se u Applu vžilo jako „The Next Big Thing“. Je potřeba vyvinout zařízení, které bude levné, lehké, snadno přenosné, dostatečně robustní s celou řadou funkcí a oblíbí si ho jak veřejnost, jak podniky. Nemá být dokonalé, a těžko by být mohlo, ale musí technologii popularizovat nejen ve sférách technologických snílků, ale v reálném světě.
Buďme trpěliví. Čas virtuální reality ještě přijde, jen to ještě nějakou dobu potrvá. Uvidíme, co přinesou headsety, které na letošek a příští rok plánuje Meta (tedy Oculus), Apple a další, a jak se osvědčí pro byznys určené AR a mixed reality zařízení.
Budoucnost je technologická. Jen se sny musí vždy nejprve srazit s realitou, přizpůsobit skutečnosti, a pak teprve mohou dát zrod novému hitu, který se rozšíří do celého světa. Doufejme, je pravda, že jsem spíš optimista.
Komentář, úvodní fotografie: Pixabay