Obrovský úspěch pro české VR: Facebook koupil pražské studio Beat Games!

Po nečekaném úspěchu jedné z nejpopulárnějších VR videoher všech dob, adrenalinové hudební hry Beat Saber, přichází pro české indie studio velká změna. Ač bude nadále operovat nezávislé z kanceláře v Praze, nově tak bude činit pod hlavičkou sociálního giganta Facebooku.

Beat Games se nově stanou součástí divize Oculus Studio. Headsety pro virtuální realitu od sociálního giganta jako Oculus Rift, Oculus GO nebo Oculus Quest patří mezi nejoblíbenější na trhu, i proto, že patří mezi cenově snesitelnější kusy.

Beat Saber, nejúspěšnější hra studia, má jednoduchou premisu: Hráč pomocí ovladačů drží dvě virtuální světelné šavle (anglický výraz lightsaber se sice tradičně překládá jako „světelný meč“, to je ovšem nesprávně) a seká s nimi do červených či modrých kvádrů – vždy tou šavlí, která má stejnou barvu jako kvádr. Ty přilétávají dle rytmu zapnuté hudby.

Obrázek: Obrovský úspěch pro české VR: Facebook koupil pražské studio Beat Games!

Skvělá hodnocení a řada ocenění

Je to nesmírně jednoduchý princip, ale funguje skvěle a vyvolává nutkání soupeřit o co nejlepší skóre a patří mezi stálice všech konferencí a výstav zaměřených na ukázku fungování VR helem.

Na Steamu si momentálně drží cenovku 30 dolarů a z necelých 20 000 recenzí obdrželo pozitivní hodnocení od 94 % uživatelů. Řadí se tak mezi úplně nejpopulárnější české hry všech dob, ustojí i v konkurenci s takovými obry jako je Mafia, Operace Flashpoint nebo Kingdom Come: Deliverance; byť jde samozřejmě o zcela jiný zážitek. Obdržela i řadu ocenění, mimo jiné na D.I.C.E. Awards, Golden Joystick Awards nebo Gamer’s Choice Awards.

Facebook připojil k oznámení o akvizici zprávu, že v roce 2020 rozmýšlí odkoupení i dalších videoherních studií. To, že začal právě studiem Beat Games, je ale úspěch nejen pro malé indie studio, ale celý český VR a videoherní trh jako takový.

Češi hry umí

V naší české kotlině se po sametové revoluci zrodila řada titulů, které navždy změnily svět videoher. Tajemství Oslího ostrova, 7 dní a 7 nocí nebo Gooka jsou zářezy ze zlatého věku adventur, později se uchytil i Posel bohů nebo skvělý Posel smrti (Black Mirror). U nás je známý také Polda, ten však v zahraničí zase tak velké úspěchy nesklidil.

Obrázek: Obrovský úspěch pro české VR: Facebook koupil pražské studio Beat Games!

Zdroj: UploadVR

Legendární je také dungeon crawler Brány Skeldalu a první skutečnou díru do světa udělal Hidden & Dangerous z roku 1999. Tato taktická střílečka položila základ žánru taktických FPS stříleček, šlo o průkopnickou hru. Následovala Operace Flashpoint od Bohemia Interactive, z níž vzešla série propracovaných vojenských simulátorů ARMA, které v silně upravené verzi využívá pro výcvik třeba i americká armáda (Virtual Battlespace, kupříkladu).

Mimochodem, právě v ARMA 3 se poprvé objevila modifikace, která dala vzniknout celému novému hernímu žánru. Tušíte? Ano, jde o slavné PUBG.

Počátek minulého desetiletí celkově patřil mezi skvělé období pro český videoherní průmysl. V roce 2002 vyšla Mafia, obecně považována za jednu z nejlepších videoher všech dob. O rok později následoval rovněž výtečný Vietcong, ve stejném roce vyšel Samorost od Amanita Design, později proslaven hlavně úspěchem adventurky Machinarium.

Zmíněná ARMA vznikla v roce 2006 a populární přídavek do surové střílečky Painkiller s přízviskem Overdose vzešel na světlo světa o rok později. A konečně, v roce 2008 přišel další významný zápis do pomyslné síně slávy videoher, konkrétně simulátorů, díky prvnímu dílu Euro Truck Simulatoru. Euro Truck Simulator 2 z roku 2012 a American Truck Simulator jsou dosud enormně populární a vývojáři z SCS Software s nimi sklízí úspěch prakticky všude.

Obrázek: Obrovský úspěch pro české VR: Facebook koupil pražské studio Beat Games!

Dex v roce 2015 vydaný díky crowdfundingu skrze Kickstarter sice tak známý není, ale psala o něm i velká zahraniční média a své fanoušky si rozhodně našel.

A konečně, v roce 2018 vznikl Beat Saber, ještě předtím, než příběhová RPG obohatilo Kingdom Come: Deliverance, fantastický zážitek odehrávající se ve středověkých zemích Království českého – studio Warhorse bylo mimochodem nedávno rovněž odkoupené, tentokrát čistě videoherní firmou THQ Nordic. Zapomenout nelze ani na letos vydané Factorio, které si rychle našlo zástup fandů a který uhranul třeba americký PC Gamer.

Beat Saber 2?

Facebook neuvedl, za jakou částku Beat Games odkoupil, to ale není v celkovém kontextu zase tak důležité. Spekuluje se až o stovkách milionů amerických dolarů, to se však nezdá zcela realistické. Forbes udává odhad někde mezi 50 až 100 miliony dolarů. Významné je především to, že Praha tímto opětovně potvrdila svůj zápis na mapě atraktivních lokací pro vývojáře ve VR i ve videohrách.

Beat Saber je v současnosti dostupný na PlayStation 4, Windows a Oculus Quest. Časem by se měly přidat nové sociální prvky, modifikace, písničky a další novinky související s akvizicí. Hry se prodalo už více než 1 milion kopií. Firma měla ještě v minulém roce jen 8 zaměstnanců. Není samozřejmě jasné, jak se nakonec odkup Facebookem na firmě podepíše, a jaká je budoucnost Beat Saberu. Už jen ale ta skutečnost, že taková hra může v českém prostředí vzniknout, je skvělou zprávou.

Obrázek: Obrovský úspěch pro české VR: Facebook koupil pražské studio Beat Games!

Další podrobnosti nejsou známé, vývoj dalšího dílu Beat Saber ale zatím předpokládat nelze, vývojáři dosud aktivně pracují na prvním díle, který má mimo jiné aktivní komunitu hráčů tvořící modifikace. Jak to s ní bude nyní jasné není, ale Facebook pravděpodobně nebude příliš nakloněn šíření modifikací, které do hry přidávají písničky – a těch je hodně.

Zdroj: 1, 2, 3, 4

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Obrázek: Muž postavil přístroj na třídění Lega. Samozřejmě z Lega
Muž postavil přístroj na třídění Lega. Samozřejmě z Lega
Obrázek: Skutečný Iron Man do každé firmy? Robotický oblek pro průmysl a vojáky už není sci-fi
Skutečný Iron Man do každé firmy? Robotický oblek pro průmysl a vojáky už není sci-fi
Obrázek: Vánoční soutěž o chytré fitness náramky Honor Band 5 s 24/7 měřením tepu
Vánoční soutěž o chytré fitness náramky Honor Band 5 s 24/7 měřením tepu
Obrázek: Half-Life: Alyx bude plnohodnotné pokračování! VR revoluce je tady!
Half-Life: Alyx bude plnohodnotné pokračování! VR revoluce je tady!

Pokud to někdo může dokázat, tak Valve. Očekávání rostou, a stejně tak s nimi i nadšení. Ne, tohle nebude žádné technické...

Zavřít