Pravda, zatím je Steam suverénem průmyslu, ale bohatý a stále poměrně mladý trh videoherní distribuce se v poslední době otřásá v základech.
O obchodu Discordu už jsme psali, o tom, že Steam bude vývojářům účtovat za distribuci o něco menší částky také.
Do souboje o dominanci v oblasti se však přidala také firma Epic, která stojí například za nesmírně populární battle royale hrou Fortnite. Ten nyní například až do konce svátků nabízí zdarma vizuálně krásnou podvodní survival adventuru Subnautica.
Konkurence je pro zákazníka dobrá vždy; prospěje i vývojářům
Své místo na trhu si vybudovalo také EA se svým Originem a zajímavými modely měsíčního předplatného; GOG (dříve Good Old Games) dlouhodobě patří mezi nejvážnější konkurenci Steamu, stojí za ním vývojáři geniálního Zaklínače (polští CD Projekt). Opomenout nelze ani UPlay od Ubisoftu, Microsoft a jeho Store nebo různé polovičaté platformy spolupracující se Steamem typu té, kterou disponuje Creative Assembly (série Total War).
Největší otřesy však přichází právě teď. Vánoční svátky a prodeje dost možná napoví, jak se bude situace příští rok vyvíjet: pokud se novým platformám i přes zatím nízký počet her podaří ukousnout část slevového koláče, nalákají vývojáře.
A když se jim následně podaří nabídnout lepší podmínky, nebo dokonce použijí starý konzolový trik – exkluzivní tituly – mohou zamotat hlavu i legendárnímu Valve.
Discord totiž povýšil bitvu z malé potyčky, která nemohla Steam nijak ohrozit, na vážnější střet; pravda, zatím vcelku přátelský, avšak s potenciálně revolučními změnami.
Podobně jako Steam i Discord sníží procentuální poplatky, které chce po vývojářích za umístění jejich her do své knihovny. Zatímco Steam ovšem sáhnul jen k drobné úpravě, Discord má očividně velké plány: vývojářům ponechá celých 90 % zisku místo obvyklých 70 %.
Konkurence je vždycky skvělá, a ve stojatých vodách videoherní distribuce to platí dvojnásob. V příštích měsících, a zřejmě ani letech, se pádu Steamu není nutné bát: zajetá platforma „svazuje“ uživatele stovkami her, které již mají v knihovně a které jim dávají důvod, proč zatím nepřecházet na jiné služby.
Důležité jsou však ceny, a pokud na ně Epic nebo Discord zatlačí (což nepochybně udělají), bude z toho zákazník profitovat: na reálné slevy totiž slyší téměř každý.