Ranní a odpolední špička představuje pro řadu pracujících lidí každodenní horor. Je jedno, jestli sedíte v autě, autobuse nebo jedete na kole: Všude je hodně lidí a všude všichni stojí. A stojí. A stojí.
Jde o celosvětový problém a jedno z nejzajímavějších řešení z poslední doby představí Volkswagen v portugalském hlavním městě Lisabonu během technologické konference WebSummit.
Volkswagen pomocí kvantového počítače D-Wave (který ovšem není skutečným kvantovým počítačem) vypočítá nejrychlejší trasu jízdy pro 9 různých autobusů svážejících návštěvníky na konferenci, každému jednotlivě a v prakticky reálném čase; brát v úvahu bude vytíženost silnic i další faktory.
V praxi zatím nepříliš užitečné
V těchto autobusech budou sedět návštěvníci konference. Pravděpodobnost, že někde uvíznou v zácpě, hraničí s jistotou – systém Volkswagenu by však měl pravděpodobnost výrazně snížit. Jde o zajímavý nápad, který bude navíc vtipně odzkoušen v praxi přímo na návštěvnících konference.
Systém je v zásadě složen ze dvou jednoduchých částí: Předpokládaného počtu pasažérů a optimalizace trasy vypočítané kvantovým počítačem. Systém by měl dokázat inteligentně předvídat cestu, která bude pro autobus nejrychlejší. Vezme v úvahu kupříkladu informace o hustotě dopravy a následně se pokusí navést řidiče co možná nejefektivnějším způsobem.
Pilotní projekt Volkswagenu pravděpodobně nesesbírá valné pozornosti ani úspěchů: Jde o malý, lokalizovaný test, který se týká 9 autobusů a 26 autobusových zastávek. Při představě zavedení systému na větší škále lze ihned vidět několik problémů, mezi nimi standardizace jízdy, kdy autobusy obvykle jezdí tou samou trasou; a s takovou tramvají moc nepohnete.
Mnohem efektivněji se podobný systém jeví třeba pro taxíky – znalost města doplněná o predikce kvantového počítače zní nejen docela jednoduše, ale i aplikovatelně. S něčím takovým už ostatně Volkswagen také experimentoval, a to v čínském Pekingu v roce 2016.
Potrvá, než se s podobnými pokročilými systémy v praxi setkáme, nicméně Volkswagen opakovaně potvrzuje, že hodlá vytvořit finální produkt, který bude na běžné komerční bázi prodávat zákazníkům. Firma má ráda nejmodernější technologie dlouhodobě, takže svá slova pravděpodobně myslí vážně.
Zdroj: Volkswagen