Výzkumné vozítko Curiosity je na rudé planetě aktivní mnohem déle než se původně předpokládalo a mise zdaleka nekončí. Přestože zatím funguje bez problémů, začínají se objevovat známky opotřebení, které by mohly zkrátit délku mise. NASA přišla s řešením, které řeší diskutované opotřebení kol. Pomůže aktualizace s chytrým algoritmem.
Jako každé jiné vozidlo by Curiosity po najetých kilometrech potřebovalo malou údržbu. Jak jsme vás informovali v článku Vozítko Curiosity na Marsu stárne, začínají se mu rozpadat kola, je šestice tzv. drapáků, po kterých se pohybuje, přibližně na 60 % své životnosti.
Sonda vážící 899 kilogramů se pohybuje náročným kamenitým terénem Marsu od srpna roku 2012. Hliníková kola jsou v tuto chvíli nejopotřebovanější částí, která je však poměrně zásadní pro další pokračování mise. Problémem podle NASA až doposud bylo, že se jednotlivá kola při pohybu terénem otáčela stejnou rychlostí nehledě na to, zda některé z nich zrovna překonávalo překážku či viselo ve vzduchu. Ostatní kola tak prokluzovala, nebo se zbytečně nerovnoměrně namáhala.
Na Mars byla vyslána aktualizace
Ostré kameny na Marsu poměrně rychle zkracují životnost tzv. drapákových kol a přestože by (i bez snahy situaci řešit) kola vydržela několik let, rozhodli se vědci z NASA JPL jednat. Připravili aktualizaci softwaru, vylepšený algoritmus, který řídí rychlost pohybu jednotlivých kol nezávisle na sobě díky pokročilé analýze dat ze senzorů. V reálném čase tak podle nyní Curiosity dokáže redukovat tlak působící na jednotlivá kola a sledovat, zda některé z nich neprokluzuje či není více namáháno.
Během pozemského testování aktualizace na kopii sondy v NASA JPL bylo vozítkem přejížděno přes 15cm senzor na rovném terénu. Přední kola po aktualizaci zaznamenala o 20 % menší zátěž, zatímco prostřední o 11 %.
Úpravou trakce vědci vozítku prodloužili životnost a o něco tak prodloužili trvání mise. V tuto chvíli je Curiosity na cestě k hoře Mount Sharp, kde bude zkoumat vzorky minerálů z kamenů, které by mohly napovědět více o podnebí na Marsu.