Facebook má další zbraň proti fake news. Ohodnotí důvěryhodnost uživatelů nahlašujících příspěvky

Na sociální síti je možné nahlašovat jednotlivé komentáře, příspěvky i celé stránky. Nově za tuto činnost uživatelé obdrží číslo od 0 do 1, která bude vyjadřovat míru správnosti jejich nahlašování. Jde tedy o jakousi „stupnici důvěryhodnosti“.

Podle zdrojů The Washington Post Facebook na systému pracoval v průběhu roku. Funkce má specificky pomáhat v boji proti dezinformacím a fake news; je však nejasné, jak přesně bude hodnocení probíhat. To se zřejmě ani nedozvíme, neboť by tak uživatelé dostali do rukou informace o tom, jak systém překonat.

Další způsob boje proti fake news

Proč Facebook přišel s novinkou právě nyní? Stupnice důvěryhodnosti má totiž i další, konkrétní rozměr. Jednou z novinek v digitální informační válce jsou uživatelé – dost možná placení – kteří schválně nahlašují jako závadný i obsah, který je pravdivý. Jde o podobný princip jako u trollů nebo cizím státem podporovaných dezinformátorů: cílem je vnést do předložené situace zmatek a zpochybňovat realitu.

Jak rozpoznat lež na internetu a jak se dezinformacím bránit?

Pro Washington Post to dobře shrnula produktová manažerka Facebooku, zodpovědná za boj s dezinformacemi, Tessa Lyonsová: „Lidé nám někdy označí něco jako nepravdivé jen proto, že s příspěvkem nesouhlasí, nebo se přímo zaměřují na konkrétního autora.“

Obrázek: Facebook má další zbraň proti fake news. Ohodnotí důvěryhodnost uživatelů nahlašujících příspěvky

Kromě stupnice důvěryhodnosti navíc sociální síť sleduje, kteří uživatelé mají tendenci nahlašovat příspěvky a komentáře jiných autorů. Všímá si také toho, jací přispěvatelé jsou majoritou vnímáni jakožto důvěryhodní.

V současné době není jasné, pomocí jakých kritérií Facebook důvěryhodnost měří ani jakou roli bude hodnocení hrát. Nevíme také, zda se o něm hodnocený uživatel dozví, to však není pravděpodobné; z dostupných informací lze odvodit, že se jedná o interní systém. Víme alespoň, že hodnocení se nebude týkat všech uživatelů, ale pouze těch, kteří závadný obsah nahlašují. Dozvíme-li se od Facebooku dodatečné podrobnosti, do článku je přidáme.

Boj proti dezinformacím je prioritou pro všechny sociální sítě. S tím mimo jiné souvisí i boj s terorismem na internetu a údajně chystaná směrnice EU, která sociálním sítím výrazně zkomplikuje život. Stupnice důvěryhodnosti je další z řady dlouhodobých snah, jak se s fenoménem fake news vypořádat.

Obrázek: Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Jak vznikají chytré telefony? Návštěva továrny značky vivo aneb od součástek ke smartphonu ve vaší kapse
Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Obrázek: Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Píše vám Alza.cz? Podvodníci zneužívají Vánoc a luxují konta přes falešné stránky e-shopu
Obrázek: Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Co je to PPC reklama a kde všude se může zobrazit?
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W