Ve třetím díle fantasy odštěpku jinak historické série Total War se blíže podíváme hlavně na Ruskem inspirovaný národ obránců Kislev, všemožné démony, čtyři bohy chaosu, království (zl)obrů a samozřejmě východní císařství Cathay inspirované Čínou.
Warhammer Fantasy je sám o sobě svět postavený zcela na hlavu. Fantasy varianta Warhammeru nedosahuje takové úrovně megalomanie a šílenství jako její bráška Warhammer 40,000, ale zrovna daleko k nepokrytému bláznovství také nemá.
Creative Assembly jsou skuteční veteráni v oboru. První Total War – Shogun – vyšel už v roce 2000, a od té doby studio plodí stále další a další velkolepá strategická dobrodružství. Rome: Total War, legendární a fantastický Medieval 2: Total War či později přednapoleonský Empire: Total War patří mezi nejznámější díly v sérii, plnohodnotných kousků ale má Total War již 15.
Starý dobrý Warhammer
Před občas otravné DLC praktiky v novějších hrách (rozuměj: Kup si tuhle rasu/národ, která je ve hře od začátku a plně připravená, abys za ní mohl hrát) patří Total War stále mezi to nejlepší, co na strategickém poli najdete. Jsou tu hlubší hry jako Europa Universalis (které ovšem nenabízí vhled do taktických soubojů), ale snad žádná nemá takový dlouhodobý půvab, jako právě Total War.
Warhammer je pro experimenty Creative Assembly s hrdiny a monstry jako stvořený, a díky spolupráci s tvůrci z Games Workshop je vše oficiální, vytvářené ve spolupráci s pravými tvůrci světa Warhammer Fantasy. Třetí díl Warhammer Total War je ale především důkazem, že Creative Assembly po pár méně úspěšných, menších Total War dílech jako Thrones of Britannia nebo Troy pořád ještě svůj žánr umí. Lépe, než kdokoliv jiný.
Do hry se zkušení hráči dostanou velmi rychle. Inovací je spousta, ale žádné drastické změny nečekejte. Rozhraní je prakticky stejné, taktické souboje se drží standardů předchozích dílů a postupné dobývání nepřátel na strategické mapě skrze vojenskou sílu nebo diplomacii je rovněž téměř stejné.
Co se týče diplomacie – v Total War tradičně podceňované – nelze spatřit žádná výraznější zlepšení. Možností je stále jen velmi málo, omezí se na základní obchod, mír, možnost vojenského průchodu, dva typy spojenectví a případně ovládnutí frakce ať už výhružkami nebo dary. Systém funguje, ale bylo by dobré, kdyby ho v dalších aktualizacích Creative Assembly rozšířilo.
Ale buďme upřímní, diplomacie není hlavním lákadlem hry: To jsou souboje. Oživit se povedlo hlavně dobývání opevněných měst; obránce může nyní dynamicky stavět barikády a věže, a externí hradba tak není nutně hlavním obranným bodem celého boje. Je to zajímavé, umožňuje měnit taktiky a zkoušet, co bude proti konkrétnímu protivníkovi fungovat.
Obří medvědi a bohové chaosu
A protivníků je hodně. Kislev, frakce, kterou lze ve stručnosti shrnout jako Kateřina Veliká, Rasputin, vodka, kozáci jezdící na obřích magických medvědech a pravoslaví, funguje dobře. Je vždy radost najet do skupinky démonů medvědy poté, co je trochu oslabí Streltsi střelbou z pušek, a pak zmrazit půl mapy jednou schopností.
I druhá frakce inspirovaná skutečností, Cathay, se vydařila. Tajemné východní císařství je dominované draky schopné přeměnit se do lidské podoby, a celá estetika je zcela očividně postavená na čínské mytologii. Nejde o nic extra kreativního, ale do Warhammeru to sedí, jednotky jsou funkční a s draky je zábava. Jsou to draci.
Legie Chaosu – Legion of Chaos – jsou veskrze standardní démoni schopní využívat široké spektrum jednotek ze všech ostatních frakcí chaosu. Jak asi tušíte, nelahodí zrovna oku, ale veškeré protivníky rozsekají zcela spolehlivě.
Čtyři bohové chaosu – Khorne, Nurgle, Tzeentch a Slaanesh – se vyvedli fantasticky. Mají velmi odlišné mechaniky soubojů, různorodé jednotky, jasně definované síly a slabiny, a navíc se vzájemně do krve nenávidí a bojují spolu o nadvládu nad rychle umírajícím světem smrtelníků. Warhammerová klasika, která nezklame. Po prvním a druhém díle, kde byly síly chaosu vždy spíše tak trochu bokem, je příjemné se na záporáky konečně pořádně zaměřit.
K tomu se váže zvolená kampaň. Ta se, bez větších spoilerů, týká jednoho z bohů Kislevu, obřího medvěda, který je zajat silami chaosu a pomalu umírá. Hráč musí buď zneužít jeho síly jako démon či bůh chaosu, nebo ho zachránit při hře za Kislev. (Draci v Cathay mají své vlastní plány a do boje o medvědího boha se přidají z důvodu v podstatě sobeckých.)
Na Mortal Realms musíme čekat
Kampaň je velmi zajímavá, skoro bych řekl až experimentální, a na pár zahrání určitě postačí. Dlouhodobě si však nemyslím, že by byla hlavním lákadlem, a tuším, že to ví i Creative Assembly. Značná část fanoušků proto už netrpělivě čeká na to, co bylo v minulém díle nazvané Mortal Realms – totiž spojení mapy z předchozích dílů a mapy současné do jednoho gigantického bojiště.
Toho se dočkáme určitě – je to oficiálně potvrzeno – nicméně datum vydání, rozsah mapy, název nové kampaně a vlastně téměř žádné podrobnosti ještě neznáme. Mortal Realms ve Warhammeru 2 vyšly asi po měsíci od vydání hry, v tomto případě je možné, že si hráči budou muset počkat déle kvůli vícero mechanikám, širšímu záběru a doladění všeho do dokonalosti: Warhammer 3 by totiž měl být finálním dílem série v rámci Total Waru.
Do té doby ale „základní“ kampaň postačí. Pokud máte nazbyt peníze, vyplatí se pro fanoušky hra i za plnou cenu na Steamu, případně je dostupná zdarma v rámci předplatného Xbox Game Pass, a to včetně DLC Ogre Kingdoms, které vám umožní hrát za zlobry a jejich dvě „království“ s poměrně unikátními mechanikami. Zdarma však DLC bude jen necelý týden, do 24. února 2022.
Hře udělujeme maximální hodnocení. Ačkoli hru provází množství bugů po vydání, je naprosto v pohodě hratelná (osobně jsem neměl jediný pád) a Creative Assembly rychle opravuje, co se dá. A protože jinak už není moc co vylepšit, nelze než konstatovat: 10/10. Pokud máte trochu volna, neostýchejte se ho využít právě na Total War: Warhammer III. Nezklame vás.
Dále o hrách na InSmart.cz:
-
Grafika a zvuk - 10/10
10/10
-
Hratelnost - 10/10
10/10
-
Příběh a kampaň - 10/10
10/10
-
Můžete hrát za Slaaneshe - 10/10
10/10
Total War: WARHAMMER III
Není moc co řešit – 10/10. Jakékoliv případné chyby hry, nebo věci, které nebudou subjektivně hráčům vyhovovat, vyřeší modifikace, o tom konec konců Total War také je. Zvažovali jsme strhnutí jednoho bodu kvůli očekávané otravným a drahým DLC, nicméně to se netýká hratelnosti jako takové. Ta zůstává perfektní.
Klady
- Nesmírně zábavné taktické souboje
- Strategické dobývání mapy dle vašich plánů
- Zajímavé a jedinečné frakce
- Skvělá grafika, zvuk, příběh, estetika
- Slušná kampaň na začátek, očekávání potvrzených Mortal Realms
- Modifikace vyřeší všechny případné problémy, které hra bude mít
Zápory
- Otravná DLC politika
- Bugy
- Občas problémy s vybalancováním hry