Rok 2020: Desetiletí samořiditelných automobilů?

Začíná už třetí desetiletí 21. století, a spolu s ním můžeme očekávat nové technologické pokroky. Mezi ně mohou silně promluvit samořiditelné automobily.

Velkým favoritem na cenu „největší změna v každodenním životě“ budou pro další desetiletí autonomní elektrovozidla. Už dnes se o nich hodně v médiích mluví, ale prozatím nejde o skutečné samořiditelné možnosti; jde spíše o určitou úroveň autonomie vozidla, kterých je celkem pět.

Nejběžnější je dnes úroveň 2. – ta spočívá v asistenci vozidla řidiči včetně třeba brzdění nebo zatáčení. Řidič je vždy připraven převzít nad vozidlem kontrolu.

Obrázek: Rok 2020: Desetiletí samořiditelných automobilů?

K čemu volant?

Třetí level je výrazným skokem kupředu a v současnosti je již v nových autech stále častější. Automobil sleduje své okolí pomocí snímačů typu LiDARu; řidič musí stále věnovat vozidlu plnou pozornost a sedět za volentem, nicméně některé kritické funkce typu brzdění už může bezpečně přenechat stroji ve chvílích, kdy je to bezpečné. V nižších rychlostech už dokonce – v závislosti na místní legislativě – nemusí vyžadovat úplnou pozornost řidiče, pouze připravenost reagovat do určitého krátkého časového okna, v řádu sekund.

Úroveň 4. je to, co si pod samořiditelnými vozidly obvykle představujeme: Vozidlo zvládne celý proces řízení samostatně včetně pokročilých úkonů. Řidič nemusí věnovat automobilu pozornost, ale i zde musí být připraven do určitého časového období být schopen zareagovat; podobné systémy mají problém obzvláště třeba s nájezdem na dálnici nebo dopravní zácpou, a v tu chvíli musí řidič převzít při nejbližší možné příležitosti kontrolu nad řízením.

Na 5. úrovni nemá automobil volant. I takhle snadno to jde shrnout: Žádné místo pro řidiče nebo pedály. Na co?

Není moc pravděpodobné, že bychom se v příštím desetiletí běžně setkávaly s automobily 5. úrovně; přestože automobilky spolu s IT firmami na nich aktivně pracují a vyvíjejí je. Mezitím ale musí vyřešit řadu překážek, jako je slavné tramvajové dilema. A to, že občas to zkrátka nefunguje. Někdy ale naopak ano.

Obrázek: Rok 2020: Desetiletí samořiditelných automobilů?

Úsvit automobilů, které nás samy přepraví

4. úroveň, to je něco jiného; lze, podloženy daty serverů jako IDC nebo Gartner, předpokládat, že se jich přinejmenším na silnicích v pokrokových zemích jako USA nebo Norsko (či jinde v EU) dočkáme ve větších počtech.

Nejdříve si samozřejmě budeme muset zvyknout na to, že lidé za volant nepatří a že správně vyrobený stroj bude zkrátka schopen reagovat rychleji, lépe a předvídatelněji než člověk. Člověk má svou intuici, zkušenosti a vynalézavost; jenže u řízení je stejně tak nezbytná extrémně rychlá reakce, vzájemná komunikace a předvídatelnost – a to stroje dokáží mnohem lépe než my. My také nevidíme za roh, ony ano. My také máme tendenci ztrácet pozornost, zírat do mobilu a dělat jiné věci, automobily ne.

Bude to dlouhá cesta, ale bude stát za to. Výrazně méně mrtvých a zraněných na silnicích je snem, věřím, každého z nás. Jen to bude chtít změnit i smýšlení – konec konců, raději samy řídí dokonce i laboratorní myši. Prozatím jsou překážkou také vysoce medializované případy, kdy samořiditelné systémy někoho zraní nebo, bohužel, zabijí. Každý den ale na silnicích umírá mnohem více lidí, jen o tom tolik nečteme, protože už to není zajímavá zpráva. O to více se nám ale vlivem fungování našeho mozku vryje do paměti, že autonomní systémy nejsou bezpečné, protože o jejich problémech hodně čteme. U běžných aut tomu tak není.

Obrázek: Rok 2020: Desetiletí samořiditelných automobilů?

Na InSmartu se samořiditelným automobilům věnujeme hojně, protože věříme v jejich potenciál: Nezastíráme ale, že jde stále jen o teprve vyvíjenou technologii v relativně raném stádiu. Pozorně ale sledujte nejen samotné stroje, ale i proměnu legislativy v jednotlivých zemích světa.

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Amazon oznámil vlastní cloudovou herní platformu Luna
Amazon oznámil vlastní cloudovou herní platformu Luna
Obrázek: Už žádné placené doplňky k Chromu. Google mění pravidla
Už žádné placené doplňky k Chromu. Google mění pravidla
Obrázek: Muskův startup Neuralink implantuje čipy do mozku. Má řešit poranění míchy či trvalé poškození mozku
Muskův startup Neuralink implantuje čipy do mozku. Má řešit poranění míchy či trvalé poškození mozku
Obrázek: Canon reaguje na nedostatek webkamer na trhu: Stačí fotoaparát a program do PC
Canon reaguje na nedostatek webkamer na trhu: Stačí fotoaparát a program do PC
Obrázek: Jak se vrátit ke starému vzhledu Facebooku? Pomohou rozšíření pro prohlížeče
Jak se vrátit ke starému vzhledu Facebooku? Pomohou rozšíření pro prohlížeče
Obrázek: VPN řešení pro firmy zcela zdarma? Synology překvapilo a nabízí licenci na svou VPN Plus až do září 2021
VPN řešení pro firmy zcela zdarma? Synology překvapilo a nabízí licenci na svou VPN Plus až do září 2021
Obrázek: Canon reaguje na nedostatek webkamer na trhu: Stačí fotoaparát a program do PC
Canon reaguje na nedostatek webkamer na trhu: Stačí fotoaparát a program do PC
Obrázek: Problém se zvukem po namočení telefonu: Reproduktor chrastí a nehraje nahlas. Jak vše napravit?
Problém se zvukem po namočení telefonu: Reproduktor chrastí a nehraje nahlas. Jak vše napravit?
Obrázek: Hlásí vám Google Dokumenty, že jste offline? Máme pro vás řešení
Hlásí vám Google Dokumenty, že jste offline? Máme pro vás řešení

Problém s Google Dokumenty se může objevit i v případě, že vám internet funguje. Řešení je naštěstí snadné. Cloudové služby...

Zavřít